Pomimo braku obsługi linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, PKP SKM Trójmiasto przewiozło rekordową liczbę pasażerów na swojej podstawowej linii między Lęborkiem a Gdańskiem Śródmieściem. W 2023 roku na pokładzie “kolejki” podróżowało blisko 45 mln pasażerów.
Prawie 45 milionów przewiezionych pasażerów to najlepszy wynik w ponad 22-letniej historii trójmiejskiej spółki. Dla porównania w 2022 roku pociągami skm podróżowało niemal 43,6 mln osób, a przed pandemią, w 2019 roku pasażerów było ponad 43 mln. Sięgając jeszcze dalej w historię - w roku 2015 SKM-ki przewiozły 38,9 mln pasażerów.
– Ubiegłoroczny rekordowy wynik przewozowy jest powodem do satysfakcji, tym bardziej że od grudnia 2022 r. nie obsługujemy już połączeń Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na których tylko w 2022 przewieźliśmy niemal 4 miliony pasażerów – powiedział Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście. – Zdajemy sobie sprawę, że na to, że coraz więcej osób wybiera nasze pociągi, złożyło się wiele czynników, zarówno tych zależnych, jak i niezależnych od nas. Samochody i ich utrzymanie drożeją w szybszym tempie niż ceny biletów. W centrach miast ubywa miejsc parkingowych, a kwoty za parkowanie rosną. Na szczęście rośnie równolegle świadomość ekologiczna Pomorzan i przy wyborze środka transportu coraz więcej osób kieruje się nie tylko rachunkiem ekonomicznym, ale także uwzględnia fakt, że kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu – dodaje Maciej Lignowski.
Ważne inwestycje w Trójmieście zakończone
SKM-ce pomaga też zakończenie remontu wielu przystanków osobowych i drożność obu torów na całym trójmiejskim odcinku miejskiej kolei (przez kilka lat z tego powodu ograniczano ruch na linii, albo spowalniało to pociągi). W ubiegłym roku zakończyła się modernizacja peronów Gdynia Leszczynki, Gdynia Redłowo i Gdynia Orłowo, trwa przebudowa Dworca Podmiejskiego i peronu na stacji Gdynia Główna oraz przystanku Gdynia Grabówek. Magnesem jest też nowy tabor - Impulsy II, ale o tym czy ich wprowadzenie na linie przyciągnie nowych pasażerów dowiemy się dopiero za kilka miesięcy, ponieważ na linie wyjechały dopiero w grudniu 2023. Na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork PKP SKM wprowadziło do ruchu osiem Impulsów II.
Od tego momentu niemal ¼ połączeń PKP SKM może być realizowana nowoczesnym taborem, nie licząc zmodernizowanych EN57.
Obecnie trwa projektowanie modernizacji przystanków Gdynia i Gdańsk Stocznia. Zwłaszcza ten drugi przeżywa drugą młodość, szczególnie w weekendy, po tym, jak tuż obok niego, w budynkach postoczniowych, zlokalizowano sale koncertowe i szereg knajp. Rozpoczęcie ich przebudowy planowane jest na drugą połowę 2024 roku.
Nowe, aglomeracyjne Impulsy w 2025 roku. Pojadą już po większej sieci SKM?
– Planowane jest też dalsze odmładzanie taboru. W połowie 2025 roku nowosądecki Newag ma rozpocząć dostawę zamówionych przez pomorski samorząd 20 typowo aglomeracyjnych pojazdów, które mają obsługiwać odcinek Gdańsk Śródmieście – Wejherowo. Gdy PKP SKM otrzyma te pojazdy, będzie mogła wozić pasażerów nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
– Pomorzanie najczęściej spośród mieszkańców Polski wybierają kolej. W ubiegłym roku podróżowali pociągami średnio 27 razy, 65% tych podróży odbyli skmkami – dodaje. – To pokazuje, jak ważne dla trójmiejskiej aglomeracji jest to nasze „naziemne metro”. Perspektywy jego rozwoju są bardzo obiecujące. Dzięki realizacji przez samorządy - pomorski i gdański projektu „PKM Południe” przedłużona zostanie zarządzana przez PKP SKM linia z Gdańska Śródmieścia do południowych dzielnic Gdańska i kolejne 100 tysięcy mieszkańców Gdańska zyska możliwość szybkich i komfortowych podróży koleją aglomeracyjną.
Warto też przypomnieć o planowanej przez spółkę PKP PLK modernizacji linii 202 na odcinku Wejherowo – Rumia, gdzie mają powstać dwa dodatkowe tory. Po zakończeniu prac pociągi PKP SKM na odcinku Wejherowo – Gdańsk Śródmieście (a po realizacji projektu „PKM Południe” jeszcze dalej, do południowych dzielnic Gdańska) będą jeździły po wydzielonej linii, co w połączeniu z modernizacją przystanków, wymianą taboru i modernizacją linii (dokończenie realizowanej przez PKP SKM budowy dwukierunkowej, samoczynnej blokady liniowej) umożliwi dalszy wzrost punktualności oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów aglomeracyjnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.