Od dziś pociągi jadące z Krakowa w kierunku Skawiny omijają stację Płaszów po łącznicy nr 624. Ruch na nowo otwartej linii odbywał się do południa bez znaczniejszych komplikacji. Pociągi zatrzymują się tam na zbudowanym od podstaw przystanku Podgórze.
Dziś rozpoczęła się regularna, rozkładowa eksploatacja nowej linii nr 624 Kraków Zabłocie – Kraków Bonarka. Łącznica o długości nieco ponad 3 km pozwala na ominięcie stacji Kraków Płaszów w drodze do Skawiny. To z kolei znacząco skraca czas przejazdu, bo nie jest konieczna zmiana kierunku jazdy.
Pierwszy pociąg przejechał już 9 grudnia
Z łącznika korzystają głównie pociągi Przewozów Regionalnych (Polregio) i Kolei Małopolskich obsługujące trasę kolei aglomeracyjnej SKA 2 do Skawiny. Kursują tamtędy także pociągi regionalne w dłuższych relacjach i znakomita większość kursów dalekobieżnych PKP Intercity. – Pierwszym rozkładowym kursem był pociąg „Uznam” do Zakopanego, który krótszą trasę pokonał już w sobotę o godz. 17.52 – wskazały dziś PKP Polskie Linie Kolejowe w krótkim komunikacie prasowym.
Inauguracja nowego przebiegu linii komunikacyjnej SKA 2 przebiegła bez większych problemów. Dziś do przedpołudnia ruch odbywał się płynnie, nie były notowane znaczniejsze opóźnienia. W pierwszych godzinach funkcjonowania nowej linii zainteresowanie podróżnych było jednak stosunkowo niewielkie. W godzinach późnoporannych zapełnienie w pociągach do Skawiny nie przekraczało kilkunastu procent.
Przystanek już przyjmuje pasażerów, ale...
Najważniejszym z punktu widzenia pasażera obiektem na poprowadzonej po wysokich estakadach linii jest nowy przystanek Kraków Podgórze, który zastąpił przystanek Kraków Krzemionki. W praktyce perony o obu nazwach tworzą jeden zespół przystankowy. W związku ze skierowaniem wszystkich kursów regionalnych na łącznicę przystanek Krzemionki od 10 grudnia jest nieczynny. W gablocie z rozkładem jazdy nie pojawiła się jednak informacja o możliwości przejścia na położony tuż obok przystanek Podgórze, wisi tam jedynie lakoniczny komunikat o odwołaniu postojów. Przejście pomiędzy peronami nie jest oznaczone w sposób intuicyjny.
Na dole, pod estakadą, wciąż trwały dziś drobne prace porządkowe. Powodowało to pewne trudności w dostaniu się na peron, bo przejścia przez niektóre z ulic prowadzące do wejścia pozostały zagrodzone siatką. W przypadku innego wejścia nie zdemontowano zabezpieczenia, a jedynie uchylono płot zabezpieczający, by stworzyć możliwość dotarcia na pociąg. Działały natomiast obie windy, choć zaskakująca jest niespójność w zastosowanym w ich wnętrzu nazewnictwie poziomów – by wjechać na peron, trzeba w jednej z nich wybrać piętro 2, a w drugiej – 1.
Informacja rozkładowa wydaje się kompletna
Poprawnie działa składający się z elektronicznych tablic system przystankowej informacji pasażerskiej. Komunikaty głosowe na głównym krakowskim dworcu są w zakresie nowej trasy SKA 2 przygotowane właściwie, a dane zamieszczone w gablotach na przystanku Podgórze są kompletne. Obok informacji pasażerskiej wciąż wiszą jednak także komunikaty dla ekipy budowlanej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.