W styczniu w regionalnych i lokalnych mediach pojawiło się wiele informacji dotyczących kolei na terenie województwa podkarpackiego. Wydaje się, że najważniejszą wiadomością jest zapewnienie, że długo oczekiwane prace infrastrukturalne na odcinku linii nr 25 rozpoczną się na przełomie 2016 i 2017 r.
Modernizacja odcinka linii nr 25 coraz bliżejO poprawę stanu technicznego drogi żelaznej łączącej Dębicę, Mielec i Ocice starania trwają od lat. Obecnie dążą do tego przede wszystkim samorządy wszystkich szczebli, które widzą w poprawie tej trasy duży potencjał w ruchu towarowym i pasażerskim. Jak zapewnił w Radiu Leliwa Tomasz Poręba, poseł do Parlamentu Europejskiego, prace budowlane mogą rozpocząć się już na przełomie lat 2016 i 2017. Wcześniej jednak musi być przygotowana dodatkowa dokumentacja przedprojektowa. Powinna być gotowa w drugiej połowie bieżącego roku.
W Stalowej Woli...
Jak można przeczytać na w lokalnym serwisie informacyjnym Stalowka.net, jeszcze w tym roku mają rozpocząć się prace budowlane, w wyniku których przy przystanku Stalowa Wola Centrum powstanie przejście dla pieszych w poziomie szyn, a istniejąca, znajdująca się w coraz gorszym stanie technicznym kładka – rozebrana. Inwestycja ma być zrealizowana staraniem samorządu miasta, które sfinansuje zadanie. Prace mają rozpocząć się w tym roku, a na ich wykonanie zarezerwowano 800 tys. zł. Prezydent Miasta wystąpił już o pozwolenie na budowę, następnym działaniem będzie ogłoszenie przetargu.
Jak ustalił portal, władze miasta traktują to zadanie priorytetowo. Podkreślają również dobrą współpracę z zarządcą infrastruktury kolejowej podczas przygotowania przedsięwzięcia.
Inny z lokalnych serwisów informacyjny stw24.pl poinformował o nieudanej próbie przejęcia przez samorząd Stalowej Woli kolejowej wieży ciśnień znajdującej się na osiedlu Charzewice. Miasto planowało zaadaptować ten ciekawy obiekt na punkt edukacji ekologicznej. Jednak po rozmowach PKP zrezygnowało ze sprzedaży budynku. Samorządowcy będą próbowali pozyskać obiekt, jeśli zarządca nieruchomości kolejowych będzie chciał go zbyć.
Jak można przeczytać na portalu, obecnie wieża ciśnień nie pełni funkcji związanych z zaopatrzeniem w wodę. Nie jest również udostępniania osobom postronnym. Nie stoi jednak bezużytecznie – pracują na niej 4 nadajniki.
Dworce do oddania, roboty do wykonania...
W serwisie internetowym Radia Rzeszów można przeczytać o zamierzeniach na rok 2016 dwóch spółek znajdujących się w Grupie PKP. Spółka matka przygotowała do przekazania 14 dworców kolejowych. Wśród nich znalazły się budynki zlokalizowane w Głogowie Małopolskim, Jaśle, Lipie, Lubaczowie, Wiśniowej i Zagórzu. W publikacji zamieszczono informację o nieodpłatnym przekazaniu samorządom lokalnym 5 dworców w 2015 r.
Rozgłośnia poinformowała również o planach PKP Polskie Linie Kolejowe. Narodowy zarządca linii kolejowych planuje kontynuować prace na linii nr 91. Zakończona ma zostać modernizacja odcinków Czarna Tarnowska-Dębica i Ropczyce-Sędziszów. Zaplanowano również prace infrastrukturalne na stacji Przeworsk oraz na odcinku Przeworsk – Jarosław. Rozpoczną się przygotowania do elektryfikacji linii nr 72 Rzeszów – Ocice. Wybudowany zostanie peron w Chmielowie. Kontynuowane będzie pozyskiwanie dokumentacji, niezbędnej do rozpoczęcia prac w ramach kolejnych inwestycji.
Kolej a turystyka
Portal nowiny24.pl poinformował o planach Wójta Gminy Lubaczów związanych z koleją. Na nieużywanej bocznicy odchodzącej od linii nr 101 Munina – Hrebenne planuje stworzyć skansen. Chciałby postawić tam zabytkową lokomotywę parową oraz wagony osobowe i towarowe, będzie dążył do zgromadzenia także innych pamiątek związane z kolejnictwem. Zakłada się uruchomienie przejazdów drezynami ręcznymi.
W Przemyślu marzną podróżni...
Pojawienie się niskich temperatur niejako przypomniało problemy podróżnych na stacjach, gdzie poczekalnie nie są udostępniane podróżnym. Tak jest m.in. na obiekcie Przemyśl Zasanie, gdzie mimo iż zatrzymują się tam pociągi regionalne i dalekobieżne, budynek dworca został zamknięty. Jak informują nowiny24.pl, na interwencję mieszkańców zareagował Prezydent Miasta Przemyśl, który wystąpił do PKP o udostępnienie poczekalni podróżnym w okresie jesienno-zimowym. W odpowiedzi zarządca nieruchomości kolejowych zaproponował miastu wynajęcie pomieszczeń, czym jednak władze Przemyśla nie są zainteresowane. Sytuacje być może poprawi planowana na 2017 r. wymiana wiat na peronie.