Czeski przewoźnik RegioJet ma kolejną zgodę na uruchomienie pociągu międzynarodowego z Polski. Decyzja UTK obejmuje pociąg Przemyśl Główny – Wien Hbf. To jedna z szybciej wydanych decyzji w takiej sprawie – pięć miesięcy po wpłynięciu wniosku.
W dzienniku Urzędu Transportu Kolejowego opublikowana została decyzja z 22 października przyznająca spółce RegioJet zgodę na uruchomienie pociągu na trasie międzynarodowej Wien Hbf. – Przemyśl Główny – Wien Hbf. Decyzja przyznaje dostęp do torów na okres od 12 grudnia 2021 r. do 12 grudnia 2026 r., choć ze względu na konstruowanie rozkładu jazdy, nie należy się spodziewać startu połączeń już w przyszłym miesiącu. O planach rozwoju połączeń
mówił nam niedawno właściciel przewoźnika Radim Jancura.
Jak poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik RegioJet Aleš Ondrůj, jest to jedna z tras, które przewoźnik przygotowuje w Polsce na od grudnia 2023 roku. Jak dodał, w ciągu ostatnich tygodni przewoźnik otrzymał kilka decyzji, które wkrótce zostaną opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego. Niedawno informowaliśmy o zgodzie UTK na
pociąg z Warszawy do Amsterdamu i Brukseli. W kolejce czeka m.in.
wniosek o pociągi Warszawa – Wiedeń i
liczne trasy krajowe. Najszybciej powinno wystartować połączenie pociągów z Pragi przez Kraków do Lwowa, które zgodę ma, ale wstrzymywał je
rządowy zakaz wjazdu pociągów na Ukrainę.
Codziennie do Austrii z RegioJet?
Jak czytamy w dokumencie, RegioJet planuje codziennie 1 parę pociągów. Przewoźnik, jeśli uruchomi pociągi, musi zachowywać częstotliwość kursowania, trasę i terminy zgodne z wnioskiem. Podobnie jak w przypadku innych decyzji dla dostępu międzynarodowego, na stacjach w Polsce w kierunku Austrii będzie można tylko wsiadać, a w kierunku Przemyśla – tylko wysiadać. Przewoźnik będzie realizował przewozy przy pomocy lokomotywy Siemens Vectron lub Bombardier Traxx (
przewoźnik sukcesywnie powiększa ich flotę) oraz 6-12 wagonów pasażerskich z miejscami do siedzenia i miejscami do leżenia.
Według rozkładu jazdy nocne połączenie startowałoby z Wiednia o 21:07, stację Czechowice-Dziedzice osiągałoby o 02:50. Następne stacje to Kraków Główny (o 04:50), Tarnów (05:54) i Rzeszów Główny (06:38). Przyjazd do Przemyśla zaplanowano na 07:50. Powrót zakładany jest o 20:45 z Przemyśla (23:30 z Krakowa), z dojazdem do Wiednia na 7 rano. Pociągi zatrzymają się też na stacjach Ostrava hl.n., Ostrava-Svinov, Hranice na Moravě, Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště, Hodonín, Břeclav i w Bratysławie. Poza granicami Polski nie będzie ograniczeń we wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów.
Szybka decyzja
– Analiza przeprowadzona przez prezesa UTK pozwoliła ustalić, że połączenia realizowane na podstawie niniejszej decyzji powinny przede wszystkim stanowić odpowiedź na potrzeby podróżnych, w szczególności w przedmiocie możliwości odbywania przejazdów wakacyjnych lub służbowych do Czech i Austrii – czytamy w decyzji.
Warto zauważyć, że decyzja zapadła szybciej niż we wcześniejszych przypadkach – po pięciu miesiącach. Wpływ na to miało przede wszystkim to, że PKP Intercity tym razem nie wystąpiło z wnioskiem o badanie równowagi ekonomicznej połączenia, co znacznie wydłuża postępowanie. W piśmie z 15 września do UTK PKP Intercity oświadczyło, że nie będzie składało wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, ponieważ "żaden z pociągów międzynarodowych objętych umową o świadczenie usług publicznych zawartą pomiędzy Ministrem Infrastruktury a PKP Intercity nie jest zagrożony".
20 lipca (ponad miesiąc od wpłynięcia wniosku) UTK wezwał RegioJet do uzupełnienia braków; właściwe postępowanie rozpoczęło się ostatecznie 6 sierpnia, a opublikowana 2 listopada decyzja została wydana 22 października, co oznacza załatwienie sprawy w dwa i pół miesiąca.