Partnerzy serwisu:
Biznes

RegioJet zawiedziony negatywną decyzją UTK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
11-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
RegioJet zawiedziony negatywną decyzją UTK
fot. RegioJet (zdjęcie ilustracyjne)
Czeski przewoźnik RegioJet zwraca uwagę, że Urząd Transportu Kolejowego w tej samej sprawie wydaje rozbieżne decyzje. Chodzi o procedurę otwartego dostępu na trasie Gdynia - Kraków.

RegioJet starał się o uzyskanie otwartego dostępu na przewozy pasażerskie na trasie Kraków Główny – Gdynia Główna przez Warszawę. Wniosek, który złożył we wrześniu 2022 roku był bardzo imponujący. Regulator rynku kolejowego wydał wiosną 2024 roku decyzję, w której RJ uzyskał ograniczony dostęp dla przewozów pasażerskich na trasie w kierunku Pomorza i Małopolski. Z 15 założonych par kursów czeski przewoźnik uzyskał jedynie 4.

Niedawno przedstawiciel prywatnego czeskiego przewoźnika opisał sytuację związaną z ponownym rozpatrzeniem wniosku, który czeska spółka złożyła do polskiego Urzędu Transportu Kolejowego. Równocześnie o podobną trasę starało się państwowe PKP Intercity. W tym przypadku wniosek został rozpatrzony pozytywnie.

RegioJet. W tej samej sprawie rozbieżne decyzje UTK

Michał Plaza, Country Manager PL&UA przewoźnika, w serwisie LinkedIn napisał: "Dla regulatora rozbieżne decyzje otwartodostępowe w tej samej sprawie są jak najbardziej w porządku. Wystarczy, że uzasadni się to różnym prowadzeniem procedury, jakby to miało mieć jakiekolwiek znaczenie. Jeśli raz wydało się decyzję na tak, to nie można po chwili dla tego samego [wniosku] wydać decyzji na nie, tylko z tego powodu, że podejmowało się ją inaczej".

Dalej przedstawiciel czeskiego przewoźnika tłumaczy, że "połączenia komercyjne monopolisty kanibalizują połączenia PSO [z ang. Public Service Obligations - zobowiązanie do świadczenia usług publicznych] monopolisty i dla wszystkich jest to bezproblemowe: dla monopolisty, dla regulatora, dla organizatora". Monopolistą w tym przypadku jest spółka PKP Intercity.

Country Manager PL&UA RegioJet zaznacza także, że "równolegle, połączenia PSO monopolisty są wykorzystywane jako narzędzie do walki z konkurencją, czyli żółty pociąg odbierze pasażerów, ale identyczny własny komercyjny o tej samej godzinie pasażerów z PSO nie odbierze)". – Zagrożenie dla przepustowości stwarzają wyłącznie pociągi komercyjne podmiotów alternatywnych (pociągi komercyjne monopolisty zagrożenia dla przepustowości nie tworzą - dla nich tory są z gumy).

Swój wpis Plaza pointował stwierdzeniem: – Rozumiecie już, czemu w Polsce nie ma wystarczającej podaży miejsc i połączeń oraz dlaczego obowiązują zachodnie ceny na bilety do Warszawy?

Kilka tras już z decyzją dla czeskiego przewoźnika

Przypomnijmy. Wspomniany wniosek zakładał uruchomienie od grudnia 2023 roku dziesięciu kursów na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny oraz pięciu na trasie Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny.

Czeski przewoźnik prywatny posiadał wiosną 2024 roku wydane od Prezesa UTK decyzje na otwarty dostęp na 9 trasach: Praha hl.n. – Przemyśl Główny - Praha hl.n., Warszawa Wschodnia - Oostende - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Brenner-Brennero/Landeck-Zams - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Wiedeń Hbf - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Wien Hbf./Praha hl. n. - Warszawa Wschodnia, Kraków Główny - Split/Rijeka - Kraków Główny, Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II – Medyka (granica państwa) – Przemyśl Główny oraz Przemyśl Główny – Hannover Hbf. – Przemyśl Główny.

Aktualnie żółte pociągi kursują raz dziennie w relacji Praha hl.n. – Przemyśl Główny – Praha hl.n. Od przyszłego roku mają wozić pasażerów także w relacji krajowej na terenie Polski, a to dzięki modyfikacji przez UTK wydanej wcześniej zgody dla RJ.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5