Czeski przewoźnik RegioJet zwraca uwagę, że Urząd Transportu Kolejowego w tej samej sprawie wydaje rozbieżne decyzje. Chodzi o procedurę otwartego dostępu na trasie Gdynia - Kraków.
RegioJet starał się o uzyskanie otwartego dostępu na przewozy pasażerskie na trasie Kraków Główny – Gdynia Główna przez Warszawę. Wniosek, który złożył we wrześniu 2022 roku był bardzo imponujący. Regulator rynku kolejowego wydał wiosną 2024 roku decyzję, w której RJ uzyskał ograniczony dostęp dla przewozów pasażerskich na trasie w kierunku Pomorza i Małopolski.
Z 15 założonych par kursów czeski przewoźnik uzyskał jedynie 4.
Niedawno przedstawiciel prywatnego czeskiego przewoźnika opisał sytuację związaną z ponownym rozpatrzeniem wniosku, który czeska spółka złożyła do polskiego Urzędu Transportu Kolejowego. Równocześnie
o podobną trasę starało się państwowe PKP Intercity. W tym przypadku wniosek został rozpatrzony pozytywnie.
RegioJet. W tej samej sprawie rozbieżne decyzje UTK
Michał Plaza, Country Manager PL&UA przewoźnika, w serwisie LinkedIn napisał: "Dla regulatora rozbieżne decyzje otwartodostępowe w tej samej sprawie są jak najbardziej w porządku. Wystarczy, że uzasadni się to różnym prowadzeniem procedury, jakby to miało mieć jakiekolwiek znaczenie. Jeśli raz wydało się decyzję na tak, to nie można po chwili dla tego samego [wniosku] wydać decyzji na nie, tylko z tego powodu, że podejmowało się ją inaczej".
Dalej przedstawiciel czeskiego przewoźnika tłumaczy, że "połączenia komercyjne monopolisty kanibalizują połączenia PSO [z ang. Public Service Obligations - zobowiązanie do świadczenia usług publicznych] monopolisty i dla wszystkich jest to bezproblemowe: dla monopolisty, dla regulatora, dla organizatora". Monopolistą w tym przypadku jest spółka PKP Intercity.
Country Manager PL&UA RegioJet zaznacza także, że "równolegle, połączenia PSO monopolisty są wykorzystywane jako narzędzie do walki z konkurencją, czyli żółty pociąg odbierze pasażerów, ale identyczny własny komercyjny o tej samej godzinie pasażerów z PSO nie odbierze)". – Zagrożenie dla przepustowości stwarzają wyłącznie pociągi komercyjne podmiotów alternatywnych (pociągi komercyjne monopolisty zagrożenia dla przepustowości nie tworzą - dla nich tory są z gumy).
Swój wpis Plaza pointował stwierdzeniem: – Rozumiecie już, czemu w Polsce nie ma wystarczającej podaży miejsc i połączeń oraz dlaczego obowiązują zachodnie ceny na bilety do Warszawy?
Kilka tras już z decyzją dla czeskiego przewoźnika
Przypomnijmy. Wspomniany wniosek zakładał uruchomienie od grudnia 2023 roku dziesięciu kursów na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny oraz pięciu na trasie Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny.
Czeski przewoźnik prywatny posiadał wiosną 2024 roku wydane od
Prezesa UTK decyzje na otwarty dostęp na 9 trasach: Praha hl.n. – Przemyśl Główny - Praha hl.n., Warszawa Wschodnia - Oostende - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Brenner-Brennero/Landeck-Zams - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Wiedeń Hbf - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Wien Hbf./Praha hl. n. - Warszawa Wschodnia, Kraków Główny - Split/Rijeka - Kraków Główny, Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II – Medyka (granica państwa) – Przemyśl Główny oraz Przemyśl Główny – Hannover Hbf. – Przemyśl Główny.