Czeski prywatny przewoźnik RegioJet zapowiedział debiut nowych pociągów Elf.eu z bydgoskiej Pesy. Pojazdy będą wprowadzone w regionie Ústí nad Labem w grudniu.
To jeden z ważniejszych kontraktów Pesy w ostatnich latach – umowa z prywatnym przewoźnikiem RegioJet na dostawę nowych pociągów elektrycznych
otworzyła dla Pesy rynek jednostek dwusystemowych. Rozwiązania pociągu Elf.eu (serii 654) dla Czechów pomogły też producentowi
stworzyć nową platformę Regio160.
Łączna wartość kontraktu to ponad pół miliarda koron. W ciągu realizacji kontraktu zaszły duże zmiany w założeniach – zmienił się design, pojemność, prędkość maksymalna, dodano system ETCS. To wszystko wydłużyło termin dostaw,
początkowo zaplanowany na początek tego roku. Teraz czeski przewoźnik zapowiada debiut nowych jednostek na 11 grudnia, w dniu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy.
Pojazdy w trakcie ostatnich odbiorów
Jak czytamy w informacji RegioJet, wprowadzanie do ruchu siedmiu nowych niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Pesa Elf.eu planowane jest stopniowo. Dzięki nim przewoźnik wygrał przetarg na obsługę połączeń regionalnych w regionie Ústí nad Labem na liniach U5, U7 i U13.
– Rzeczywiście wszystkie badania homologacyjne pojazdu Regio Jet 654-954 zostały zakończone. VUZ wydał pozytywny raport z tych badań, wniosek o dopuszczenie pojazdów do ruchu z pasażerami został już złożony, czekamy na decyzję czeskiego Urzędu Kolejowego. Pojazdy są w trakcie ostatnich odbiorów i przygotowujemy się do ich wprowadzenia do eksploatacji – potwierdził "Rynkowi Kolejowemu" Jan Bończyk, dyrektor sprzedaży zagranicznego rynku kolejowego Pesy.
– Byliśmy w stanie zaoferować regionowi Ústí nad Labem nowe nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne i wygrać przetarg z najlepszą ceną. To także zasługa tego, że eksploatacja nowych pociągów elektrycznych będzie bardziej ekonomiczna, a także znacznie bardziej przyjazna dla środowiska. Pasażerowie mogą liczyć na większy komfort podczas podróży. Po nowych lokomotywach Traxx i wagonach Astra, pociągi Pesy są trzecim nowym typem pojazdu, który udało nam się wprowadzić do eksploatacji w Czechach, zwiększając tym samym komfort pasażerów i naszych pracowników – powiedział Radim Jančura, właściciel RegioJet cytowany w komunikacie.
Przygotowani na ETCS
Nowe pociągi Pesa Elf.eu są dwuczłonowe, ale przewoźnik zastrzegł sobie wyjątkową możliwość szybkiego wydłużenia pojazdu o dodatkowy człon – w zależności od potrzeb. Jak już wspomniano, jednostki są dwusystemowe (przystosowane do sieci trakcyjnej prądu stałego i zmiennego występujących w Czechach). W ten sposób przewoźnik będzie gotowy na planowaną w Czechach zmianę systemu zasilania.
Prędkość maksymalna to 160 km/h. Pojazd jest niskopodłogowy, wysokość niskiej części podłogi i przedsionków wejściowych wynosi 600 mm nad główką szyny. Drzwi wyposażone są w stopień pomocniczy na wysokości 400 mm. Oprócz krajowego systemu sygnalizacji pojazd wyposażony jest również w europejski system sygnalizacji ETCS –czeski zarządca infrastruktury planuje przejście w całości na ten system po 2025 roku.