Prywatny czeski operator kolejowy RegioJet podpisał z czeskim Ministerstwem Transportu umowę dotyczącą obsługi linii Praga – Brno przez Wysoczynę. Na dotowanej przez państwo linii mają pojawić się zupełnie nowe zespoły trakcyjne z Pesy.
Czeskie ministerstwo podpisało kontrakt z RegioJet aż na 15 lat. Operator w przetargu przedstawił korzystniejszą ofertę na obsługę linii R9 niż państwowe České dráhy. O tym, że tak się stanie
informowaliśmy tutaj. Linia jest dotowana przez państwo, a RegioJet przez 15 lat otrzyma dofinansowanie w wysokości 4,9 miliardów koron za piętnaście lat działalności (to, w przeliczeniu na złotówki, 960 mln złotych). Koleje Czeskie żądały sumy 5,895 mld koron. Innych ofert nie było.
RegioJet: unijne pieniądze powinny iść na infrastrukturę, nie na tabor
– Cieszę się, że udało się pozyskać tak ważny kontrakt, który połączy Pragę z Brnem. To kolejny krok w naszej ekspansji i już nie możemy się doczekać kolejnych konkursów. W przyszłości postaramy się zapewnić pasażerom wysokiej jakości usługi w przystępnych cenach – powiedział Radim Jančura, właściciel RegioJet. Kontrakt jest największym dla przewoźnika w ramach połączeń dotowanych. Teraz kursuje już w ten sposób na linii Brno – Ostrawa. Linię Praga – Brno, w ramach połączenia komercyjnego, ale po innej trasie, również obsługuje.
– Przetarg potwierdził pogląd RegioJet, że poprawę jakości na kolei można osiągnąć po prostu otwierając rynek, a nie wydając europejskie pieniądze na zakup pojazdów. Państwo powinno inwestować w budowę infrastruktury, a nie w zakup pojazdów, jak to robiono w przeszłości w bardzo nieprzejrzysty sposób z Regionalnych Programów Operacyjnych. RegioJet otrzyma niższe dotacje niż České dráhy ze swoją już zamortyzowaną flotą – dodał
cytowany przez zdopravy.cz Jančura.
– Pasażerowie mogą spodziewać się nowych pociągów i lepszego dojazdu do Jihlavy, ponieważ co 120 minut będzie kursować bezpośredni pociąg między Pragą, miastem Havlíčkův Brod i Brnem, a także bezpośrednie pociągi z Pragi przez Havlíčkův Brod do Jihlavy – powiedział Martin Kupka, czeski minister transportu
Szczegóły nowych pojazdów Pesy
Poznaliśmy też pierwsze szczegóły nowych ezetów z Pesy, które będą kursować na linii. Warunkiem udziału w przetargu było bowiem wprowadzenie na linie całkowicie nowych pojazdów. Nowe jednostki Pesy mają mieć możliwość rozpędzania się do 200 km/h. Nie zostanie to wykorzystane na tej linii, ale w przyszłości ma umożliwić kursowanie w relacjach łączonych tam, gdzie możliwe będzie osiąganie takich prędkości.
RegioJet kupi jednostki trakcyjne w wersji na 200 i 300 miejsc siedzących (a więc, prawdopodobnie cztero i pięcioczłonowe). Każda jednostka będzie miała 12% miejsc w I klasie. Pociągi będą klimatyzowane, będzie w nich Wi-Fi, będzie działać pokładowa aplikacja RegioJet z darmowymi filmami i rozrywką.
W pojeździe mają być automaty do sprzedaży przekąsek i napojów, co najmniej jedno wejście na stronę pociągu musi być pozbawione schodów.
Ile będzie nowych pojazdów? Tego na razie nie wiemy. Pesa i RegioJet poinformują o tym na początku czerwca.