Dziś (5 lutego) po raz pierwszy w historii wyprodukowany przez chińskiego giganta CRRC elektryczny zespół trakcyjny zabrał pasażerów w Europie. Zamówiony pierwotnie przez Leo Express skład rozpoczął testy na trasie Usti nad Łabą - Kolin, obsługiwanej przez Regiojet.
Testy liniowe rozpoczęły się w Czechach
w ubiegłym miesiącu. Prowadzono je bez pasażerów. Dopuszczenie do ruchu zespołów trakcyjnych Sirius ma wieloletnie opóźnienie - trzy jednostki z opcją zakupu kilkudziesięciu kolejnych
zamówił ponad pięć lat temu Leo Express, który jednak teraz przestał być nimi zainteresowany z
powodów właścicielskich.
Na tor pociąg testowy wrócił w 2022 roku, po dodatkowych
problemach spowodowanych pandemią. Odbycia jazd dopuszczeniowych z pasażerami podjął się konkurent Leo Expressu - RegioJet. Nie ma jednak żadnych informacji, czy zamierza wykupić gotowe jednostki od CRRC.
Specyfikację pociągu i wystrój wnętrza opracował Leo Express w oparciu o własne potrzeby - chodzi m. in. o aluminiowe pudło, dwusystemowe zasilanie, prędkość do 160 km/h i 300 miejsc siedzących. Co szczególnie istotne, pociąg ma być w założeniu dostosowany także do wjazdu na polskie tory.
Mieliśmy okazję być na pokładzie pierwszego z kursów wykonywananego przez pojazd. O godzinie 8:36 odjechaliśmy pociągiem z Usti w kierunku Kolina. Codziennie pociąg będzie obsługiwał dwie pary pociągów na tej trasie. O tym, jakie są nasze wrażenia z podróży (możemy to już napisać) niezwykle ciekawym pojazdem, przeczytacie jeszcze dzisiaj.