9,7 miliona przewiezionych pasażerów i prawie 4 miliony euro zysku brutto – to wyniki, którymi chwali się czeski prywatny przewoźnik kolejowy RegioJet. Zarówno frekwencja w pociągach operatora, jak i wyniki finansowe były najlepsze w jego historii. W porównaniu z rokiem 2017 liczba podróżnych wzrosła o 29%.
– Rekordowe wyniki przewozowe i finansowe za ubiegły rok pokazują, że inwestycje w sektor kolejowy mogą cechować się wysoką zyskownością – podkreślono w komunikacie prasowym firmy. RegioJet jest największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Europie Środkowej. Według zapewnień właściciela spółki, Radima Jančury, wszystkie obsługiwane przez RegioJet trasy są dochodowe. Dotyczy to także uruchomionych przez przewoźnika w grudniu 2017 r. na podstawie procedury otwartego dostępu pociągów z Pragi przez Brno do Wiednia.
– Dobre ceny I jakość usług pozwoliły na przyciągnięcie wielu nowych pasażerów w tej relacji – wyjaśnia Jančura. Inne komercyjne połączenia w ofercie RegioJet to Praga – Ostrawa, Praga – Koszyce – Humenne I Praga – Bratysława. Łącznie w roku 2018 z dalekobieżnej oferty komercyjnej RegioJet skorzystało o 1,2 mln osób więcej, niż w poprzednim.
Drugim segmentem oferty RegioJet są pociągi uruchamiane w ramach służby publicznej. Na razie dotyczy to tylko trasy z Bratysławy do Komárna na Słowacji. W ubiegłym roku przewieziono na niej ok. 3,8 mln pasażerów (ok. 5% wszystkich podróżnych na całej słowackiej sieci kolejowej). Również w tym przypadku frekwencja znacząco się poprawiła: przewozy są wyższe od tych w 2017 r. o ok. miliona osób. W grudniu 2019 r. przewoźnik przejmie na 10 lat także obsługę dotowanych połączeń regionalnych
na sześciu trasach w kraju usteckim (Usti nad Labem Zapad - Steti, Decin hl. n. - Usti nad Labem - Strekov, Most - Zatec, Most - Bilina, Usti nad Labem hl. n. - Most oraz Teplice v Cechach - Litvinov), a także pospiesznych na czeskiej linii Brno – Przerów – Ostrawa – Bohumin. Kontrakt na tę ostatnią trasę z czeskim ministerstwem transportu został zawarty na 8 lat.
Jak twierdzą przedstawiciele przewoźnika, w obu przypadkach zmiana operatora przyniesie zamawiającym znaczne oszczędności. RegioJet zapowiada starania o pozyskanie kolejnych tego typu kontraktów. W ubiegłym roku RegioJet podjął próbę pozyskania
kontraktu w kraju zlinskim, tym razem jednak bez powodzenia.
Miniony rok był też dla RegioJet czasem dużych inwestycji taborowych. Przewoźnik kupił osiem wielosystemowych
lokomotyw elektrycznych Traxx oraz 16 bezprzedziałowych wagonów pasażerskich wyprodukowanych przez rumuńską fabrykę Astra. Pojazdy wyposażono w szereg udogodnień dla pasażerów, między innymi w ekrany multimedialne z tyłu zagłówków. W związku z rosnącymi przewozami zarówno tabor trakcyjny, jak I wagonowy będzie nadal odnawiany I rozbudowywany w roku bieżącym. W ciągu najbliższych 3 lat na inwestycje takie ma zostać przeznaczonych ponad 40 mln euro.
Od przeszło roku RegioJet ma też wydany przez Urząd Transportu Kolejowego certyfikat bezpieczeństwa. Dokument jest ważny do listopada 2022 r. Przewoźnik może więc starać się o przyznanie otwartego dostępu na wybranych fragmentach polskiej sieci kolejowej. Przedstawiciele RegioJet deklarowali w przeszłości
zainteresowanie polskim rynkiem.