Prywatny czeski operator kolejowy RegioJet od grudnia nie będzie już przewoźnikiem w ramach usługi publicznej na linii Bratysława – Komarno. Słowackie Ministerstwo Transportu poinformowało, że przez dwa kolejne lata na „rozruszanej” przez RegioJet linii będzie jeździć państwowy operator ZSSK we współpracy z OBB.
– Chcieliśmy pociągów jak w Austrii? Będziemy je mieć. Nowym operatorem na linii Bratysława – Komarno będzie austriacki przewoźnik OBB, który będzie kursował na linii w porozumieniu z państwowym ZSSK. Cieszymy się na wysoki standard usługi i niższy ich koszt niż dotychczas – napisało Ministerstwo Infrastruktury Słowacji.
Jak dodaje, usługi od grudnia będą mniej obciążały budżet państwa, bowiem rocznie dotacja na wykonywanie połączeń wyniesie o 200 tysięcy euro mniej niż obecnie. Koszt wozokilometra? 9,65 euro.
Do obsługi linii mają być skierowane zestawy push-pull ciągnięte lub pchane przez spalinowe lokomotywy Herkules należące do Kolei Austriackich. Takie kursują już między Wiedniem a Bratysławą trasą przez Marchegg. Dodatkowo na odcinku Komarno – Dunajska Streda ZSSK włączy do ruchu zespoły trakcyjne serii 840, wyprodukowane we współpracy ze Stadlerem.
RegioJet także przedstawił ofertę na obsługę linii. Miał jednak przedstawić propozycję nieco droższą i z wykorzystaniem nieco starszego taboru.
– Nasz kontrakt kończy się 12 grudnia 2020 roku. Pierwotny przetarg zakończył się tym, że ze względu na nierealne zapisy, nikt nie mógł wziąć w nim udziału. W marcu postępowanie zakończyło się całkowitym fiaskiem – powiedział rzecznik prasowy RegioJet Ales Ondruj.
W następstwie fiaska ogłoszono nowy przetarg, z terminem realizacji od grudnia 2022, niemniej przez kolejne 2 lata ktoś musi między Komarnem a Bratysławą obsługiwać pociągi. Ministerstwo wybrało więc OBB i ZSSK. W tak krótkim czasie RegioJet nie był w stanie zaoferować lepszego taboru.
– Musielibyśmy mieć pewność obsługi, jednak od marca aż do teraz ministerstwo nie określiło, kto ma ją wykonywać. Mówiliśmy wiele razy, że musimy znać decyzję ministerstwa. Przez kilkoma dniami musieliśmy wykonać kroki w kierunku zamknięcia biznesu na linii do Komarna. Dopiero kilka dni temu ogłoszono, że ZSSK i OBB będą działać na tej linii przez najbliższe 2 lata – napisał dla „Rynku Kolejowego” rzecznik RegioJetu. Pomimo to RegioJet zamierza, z myślą o załodze oraz pasażerach, podjąć szeroką współpracę z nowym przewoźnikiem, także w kwestii przekazania załóg pociągów.
ZSSK i OBB zajmą się przewozem pasażerów na linii tylko przez dwa lata. Przetarg na obsługę w okresie grudzień 2022 – grudzień 2032 jest w toku.
RegioJet zaczął jeździć na linii Bratysława – Komarno w 2012 roku. W 2019 roku liczba pasażerów korzystających z pociągów wzrosła 6-krotnie. Z uwagi na włączenie linii w system kolei miejskiej RJ od zeszłego roku zaczął
wysyłać na linię także wagony piętrowe.