Największy prywatny przewoźnik autobusowo-kolejowy w Europie Środkowej ogłosił wyniki za rok 2023. RegioJet chwali się rekordowym zyskiem.
Firma osiągnęła łączne przychody przekraczające 3,4 mld CZK (niemal 600 mln złotych). Zysk w tej działalności przed opodatkowaniem to około 500 mln koron (około 86 mln złotych). To rekord w historii spółki.
Łączna liczba pasażerów RegioJet w 2023 roku sięgnęła prawie 12 mln, co stanowi wzrost o ponad milion w porównaniu z 2022 r. Pociągi były w tej liczbie odpowiedzialne za przewiezienie prawie 8 milionów pasażerów na trasach zarówno dotowanych jak i komercyjnych (krajowych i dalekobieżnych). Mowa tu także o pociągach kursujących na Słowacji, Austrii, na Węgrzech i w Polsce.
– Naszym celem jest ciągła poprawa jakości, bezpieczeństwa i komfortu naszych klientów. Planujemy to osiągnąć poprzez dalsze inwestycje w wagony i lokomotywy, które obsługują nasze istniejące połączenia IC, a także w zakup nowych pociągów elektrycznych (będą to pojazdy Pesy – dop. red.) dla nowo ogłoszonych linii w ramach dotowanego transportu. Osiągnęliśmy wystarczający zysk, który pozwolił nam pozyskać niezbędne środki własne na finansowanie bankowe, które przeznaczymy na zakup nowych pojazdów. Planujemy zainwestować 1,5 mld CZK w tym roku i 3-4 mld CZK w przyszłym – powiedział Radim Jančura, właściciel RegioJet.
Zakupy taboru realizowane także w Polsce
W ubiegłym roku RegioJet zakupił od Alstomu 13 nowych lokomotyw wielosystemowych TRAXX MS3. Wszystkie zostaną dostarczone i oddane do eksploatacji jesienią tego roku. Przewoźnik podkreśla, że są one bardziej energooszczędne o 5 do 7% w stosunku do Traxxów poprzedniej generacji. Mają jeździć na trasach międzynarodowych i krajowych dalekobieżnych w Czechach.
Rok temu w regionie Ústí nad Labem wprowadzono też do ruchu siedem Elfów z Pesy,
o których piszemy tutaj. Kolejne siedem pociągów polskiego producenta zostanie uruchomionych w 2024 roku z nowym rozkładem jazdy w obszarze zintegrowanej komunikacji Pragi na liniach S49 i S61.
Ubiegły rok był udany dla RegioJet pod względem pozyskania nowych kontraktów. Firma wygrała kontrakt Ministerstwa Transportu na obsługę pociągów pospiesznych na linii R9 Praga-Havlíčkův Brod-Jihlava/Brno, które rozpoczną działalność od grudnia 2026 roku. Dla tej linii RegioJet kupuje
zespoły trakcyjne na 200 km/h od Pesy.
Kolejnym wielkim sukcesem było pozyskanie rekordowego kontraktu na eksploatację linii elektrycznych w regionie Ústí nad Labem, również z planowanym rozpoczęciem od grudnia 2026 roku. Tu również
pojadą elektryczne zespoły trakcyjne budowane w Polsce.
Wzrost liczby pasażerów na liniach IC i w przewozach subsydiowanych
W ubiegłym roku 5,3 mln pasażerów podróżowało krajowymi, komercyjnymi pociągami RegioJet (m.in. na trasie Praga – Ostrawa czy Praga - Brno). To o 12% więcej niż w 2022 roku. Średnie obłożenie pociągów w ubiegłym roku wyniosło więc aż 85%. Regiojet ma też wzrosty na komercyjnych trasach międzynarodowych.
– Tradycyjnie popularna trasa Praga-Ostrawa-Koszyce przyciągnęła najwięcej pasażerów. W ubiegłym roku skorzystało z niej 2,8 mln osób, co oznacza wzrost o 10% rok do roku. Kolejną szybko rozwijającą się trasą była Praga-Wiedeń-Budapeszt, z której skorzystało 724 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 11% w porównaniu z 2022 rokiem. Ze względu na zwiększony popyt, zwłaszcza na odcinku Wiedeń-Budapeszt, od kwietnia tego roku RegioJet zwiększył liczbę pociągów z dwóch do czterech połączeń dziennie w każdym kierunku – czytamy w komunikacie prasowym.
RegioJet obsługuje również linie pociągów pospiesznych w ramach zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych (po wygranym przetargu rozpisanym przez czeskie ministerstwo transportu). Na linii Ústí nad Labem – Kolin (gdzie rozpoczęto testy chińskiego pociągu CRRC) oraz na trasie Brno-Ostrawa-Bogumin w ubiegłym roku było ponad 2 mln pasażerów.
Sukces ukraińskiej linii Praga-Przemyśl
– W 2023 roku
pociągi na linii Praga-Przemyśl przewiozły ponad 230 000 pasażerów między Czechami a Ukrainą, co potwierdza, że linia ta jest jedną z najszybciej rozwijających się. W porównaniu z 2022 r. nastąpił 60% wzrost liczby pasażerów, a obłożenie pociągów osiągnęło poziom 85%. RegioJet rozszerzył swoją działalność międzynarodową i w marcu tego roku wprowadził nowe bezpośrednie połączenie
między Pragą a ukraińskim miastem Czop.
– Choć w tym roku musieliśmy zrezygnować z planu otwarcia linii Praga-Berlin ze względu na niekorzystny rozkład jazdy, który nie byłby komfortowy dla klientów, to i tak zamierzamy uruchomić tę linię tak szybko, jak tylko będzie to możliwe, kiedy tylko uzyskamy lepszy rozkład jazdy, lepiej odpowiadający naszym klientom. RegioJet jest zdeterminowany, aby zrealizować tę trasę w przyszłym roku – powiedział Jakub Svoboda, dyrektor wykonawczy RegioJet Train Transport.