Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

RegioJet ze zgodą na jedynie cztery pociągi Gdynia - Kraków. "To dyskryminacja"

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
05-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
RegioJet ze zgodą na jedynie cztery pociągi Gdynia - Kraków. "To dyskryminacja"
Fot. Martin Grill, cca-sa 2.0Pociąg RegioJet w Czechach
– Wydana właśnie decyzja prezesa Urzędu Transportu Kolejowego dla RegioJet na trasę Kraków Główny – Gdynia Główna przez Warszawę ponownie potwierdziła oczywiste różnice w traktowaniu wniosków o świadczenie komercyjnych usług kolejowych składanych przez RegioJet i PKP Intercity – napisał czeski przewoźnik. Dlaczego czuje się poszkodowany?

Olbrzymie rozczarowanie RegioJet, pomimo pozytywnej decyzji dla kilku pociągów, wynika z tego, że czeski operator złożył niemal identyczne wnioski o otwarcie komercyjnych połączeń między Gdynią a Krakowem (pociągi EIP i EIC) co PKP Intercity. Różnica jest taka, że RegioJet skrócił nawet trasę dla proponowanych przez siebie połączeń (o odcinki Kołobrzeg – Gdynia i Kraków – Przemyśl), aby dodatkowo zmniejszyć ewentualny wpływ na pociągi dotowane przez polskie państwo (TLK i IC). Prezes UTK wydał jednak różne decyzje dla komercyjnych pociągów PKP Intercity i prywatnych RegioJet.

PKP Intercity ma zgodę na 16 na 16 ekspresów, RegioJet może uruchomić 4 na 16

W dużym skrócie: jest zgoda na uruchamianie 16 komercyjnych pociągów od Gdyni po Kraków przez państwową spółkę PKP Intercity, ale z wniosku o uruchomienie takiej samej liczby niedotowanych pociągów RegioJet obronną ręką wyszły tylko 4 wnioski. Idąc dalej: PKP Intercity, uruchamiając pociągi ekspresowe i Pendolino może wpływać na liczbę pasażerów w składach dotowanych (przez siebie uruchamianych), ale nie może tego (w takim zakresie) robić RegioJet.

To, zdaniem Regiojet, rodzi pytania o uczciwość i bezstronność w procesie regulacji rynku w Polsce. Co więcej: UTK wydał zgodę na uruchamianie pociągów RegioJet w takich godzinach, że do uruchomienia 4 pociągów potrzebne są... 3 składy. W oczywisty sposób uderza to w ekonomiczne kalkulacje operatora i zapewne po raz kolejny wpłynie na brak jego decyzji o uruchamianiu pociągów Gdynia – Kraków. Trzeba do tego dodać, że RegioJet czekał na decyzję UTK 531 dni! PKP Intercity czekało na pozytywną decyzję UTK o połowę krócej.

RegioJet kupuje pociągi w Polsce dla Czechów

– Decyzja ta została wydana w czasie, gdy Unia Europejska kładzie nacisk na promowanie konkurencji i zapewnienie równych szans wszystkim przewoźnikom w państwach członkowskich w celu osiągnięcia wyższej jakości usług i bardziej przystępnych cen dla pasażerów. RegioJet, znany ze świadczenia wysokiej jakości i przystępnych cenowo usług bez konieczności korzystania z dotacji państwowych, jest gotowy wprowadzić nowoczesne, zbudowane w Polsce szybkie pociągi na krajowe tory, aby wspierać polski przemysł, oferując jednocześnie pasażerom wygodniejsze i szybsze połączenia w korzystnych cenach – czytamy w komunikacie, który przysłał RJ.

– Jesteśmy głęboko rozczarowani decyzją UTK, którą uważamy za wyraźny przejaw politycznie motywowanego procesu decyzyjnego. Decyzja ta nie tylko szkodzi RegioJet, ale także pozbawia polskich pasażerów możliwości korzystania z lepszej jakości i tańszych usług kolejowych. Ma również negatywny wpływ na krajowych producentów taboru kolejowego i ogólnie na polską gospodarkę – powiedział w odpowiedzi na decyzję prezesa UTK, Radim Jančura, założyciel i właściciel RegioJet.

RegioJet wzywa polski rząd do niedyskryminacyjnej polityki

RegioJet wezwał polski rząd i instytucje europejskie do zapewnienia, aby Urząd Transportu Kolejowego działał w sposób przejrzysty i zgodny z zasadami uczciwej konkurencji, które stanowią podstawę prawodawstwa europejskiego.

– Celem zasad otwartodostępowych jest ochrona nowych podmiotów, takich jak RegioJet, Leo Express czy Flix Train, przed dyskryminacyjnym traktowaniem i zachęcanie do rozwoju rynku, co przyniosłoby lepszą jakość i niższe ceny biletów kolejowych, które w Polsce na trasach między metropoliami są zbliżone do cen niemieckich – pisze w informacji RegioJet.

RegioJet uważa, że równy i sprawiedliwy dostęp do rynku kolejowego jest niezbędny do promowania innowacji, konkurencji i zapewnienia pasażerom jak najlepszych usług.

Więcej na temat nowych decyzji UTK dotyczących otwartego dostępu piszemy tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5