Największy prywatny przewoźnik w Czechach - RegioJet rozpoczyna eksploatację lokomotyw TRAXX 3 MS. Po tamtejszych szlakach będą jeździć w ramach europejskiego systemu ETCS.
Jak informuje portal zDopravy.cz, RegioJet jest niemal pewny, że już w styczniu 2025 roku będzie mógł rozpocząć obsługę części czeskiej sieci kolejowej w ramach wspomnianego systemu. Chodzi o jazdy testowe.
Potwierdził to przedstawiciel czeskiego przewoźnika. – Dotyczy to sześciu nowych lokomotyw, które ostatnio przywieźliśmy. W najbliższych dniach oczekujemy, że pozwolenie na użytkowanie uzyska kolejnych osiemnaście pojazdów – powiedział Jiří Schmidt, dyrektor ds. strategii RegioJet.
RJ od razu rozpoczęło użytkowanie lokomotyw w ramach ETCS, zatrudniając przeszkolonych maszynistów, zgodnie z wymogami wydanymi latem przez Správe železnic (czeski Zarząd Kolei). Celem tych działań jest zdobycie jak największego doświadczenia w pracy w ramach Europejskiego System Sterowania Pociągiem.
Portal zDopravy.cz zauważa, że chociaż lokomotywy dostarczane przez Alstom są wyposażone w system ETCS, to obecna wersja oprogramowania nie posiadała jeszcze odpowiedniego zezwolenia. To już przeszłość dla pierwszych lokomotyw w tym tygodniu. Zatwierdzenie do jazd próbnych jest również ulgą dla firmy Alstom. Bowiem gdyby RegioJet nie mógł użytkować od stycznia pojazdów z powodu niezatwierdzonego ETCS, można byłoby się spodziewać roszczeń odszkodowawczych od przewoźnika.
Przy tym temacie trzeba dodać, że dualizacja czeka lokomotywy 388.219–224, które otrzymały pozwolenie na eksploatację próbną. Są to lokomotywy wyposażone w ETCS EbiCab 2000. Wyłączna obsługa ETCS zakończy dysponowanie lokomotyw serii 163 w pociągach z Pragi do Ostrawy. Jednak RegioJet w dalszym ciągu liczy, że najpierw rozpocznie się ich dualizacja, a następnie instalacja ETCS.
Niedawno doszło do awarii systemu na odcinku Kolin – Pardubice. SŽ wyjaśnia to większą liczbą ostatecznych dostosowań we wszystkich systemach infrastruktury zaangażowanych w działanie ETCS. Celem jest maksymalizacja ich niezawodności.
– W tak złożonym systemie, jakim jest ETCS, występują pewne korekty i niezamierzony tymczasowy wpływ na inne części systemu. W szczególności 20 listopada, w związku z planowaną aktywnością w sieci przesyłowej w rejonie MSC w Pradze, nastąpił tymczasowy wzrost liczby błędów w częściach połączeń danych przeznaczonych do połączenia międzysystemowego komponentów szkieletowych GSM-R. System ETCS zareagował na ten stan w sposób automatyczny, rutynowy i bezpieczny, tj. zatrzymując się. Stan został naprawiony przez automatyczną rekonfigurację sieci przesyłowej – powiedziała Nela Friebova, rzeczniczka czeskiego Zarządu Kolei.
Liczba pojazdów wyposażonych w ETCS na sieci czeskiego Zarządu Kolei zbliża się obecnie do tysiąca.