Największy prywatny kolejowy przewoźnik pasażerski w Europie Środkowo-Wschodniej przedstawił wyniki finansowe i przewozowe za miniony rok. Charakterystyczne żółte pociągi przewiozły na wszystkich relacjach aż 7 mln pasażerów, co oznacza 40% wzrost w porównaniu z 2021 rokiem, choć należy pamiętać, że był to jeszcze czas pandemii. Jeszcze większy, bo aż 54% wzrost objął segment autobusowy, w ramach którego RegioJet przewiózł 3,8 mln osób. Spółka osiągnęła także rekordowe wyniki finansowe.
Jak wskazuje RegioJet w komunikacie prasowym, przychody z działalności operacyjnej w ramach segmentu kolejowego i autobusowego wyniosły 2,8 mld CZK, co odpowiada ok. 532 mln zł przy obecnym kursie korony czeskiej. Wynik EBITDA wyniósł natomiast 749 mln CZK (ok. 142 mln zł), z kolei zysk przed opodatkowaniem 126 mln CZK (ok. 24 mln zł).
– Wyniki ekonomiczne za 2022 rok były bardzo dobre. Osiągnęliśmy wzrost w ujęciu rok do roku, a także lepsze wyniki w porównaniu do udanego 2019 roku. Straciliśmy część klientów biznesowych, ale odnotowaliśmy wzrost przychodów dzięki nowym trasom, na przykład w kraju usteckim, czy też na linii R8 z Brna do Bohumina. COVID-19 nas nie zatrzymał – mówi cytowany w komunikacie prasowym właściciel spółki Radim Jančura.
Segment kolejowy głównym motorem wzrostu
Jak wskazuje przewoźnik, decydujący wpływ na dobre wyniki przewozowe i ekonomiczne miał rozwój segmentu kolejowego, obejmującego zarówno komercyjne połączenia krajowe i międzynarodowe, uruchamiane na własny rachunek, jak i przewozy dotowane przez państwo, jak wspomniane wcześniej w kraju usteckim i w ramach linii R8, a także R23. Spółka wskazuje, że tak duży wzrost liczby przewiezionych pasażerów nie byłby możliwy, gdyby nie poczynione inwestycje taborowe, które zrealizowano m.in. dzięki emisji obligacji w 2019 i 2020 roku.
Z drugiej strony spółka była zmuszona w ostatnim czasie podnieść ceny biletów. – Mieliśmy w ostatnim czasie do czynienia z istotnym wzrostem kosztów działalności, z którym musieliśmy sobie poradzić, głównie cenami energii elektrycznej i kosztami pracy, a także wzrostem stóp procentowych. Gwałtownie wzrosły również koszty materiałów do naprawy i konserwacji wyposażenia pociągów. Czynniki te wpłynęły na konieczność stopniowego podnoszenia cen biletów w minionym roku, jednak staraliśmy się utrzymać przystępne ceny dla pasażerów i najwyższą obsługę klienta, aby być pierwszym wyborem klienta podczas podróży – tłumaczy Petr Kohoutek, dyrektor finansowy RegioJet.
Relacja z Pragi do Budapesztu i Wiednia ze 150% wzrostem
Rok 2022 upłynął pod znakiem intensywnego rozwoju połączeń międzynarodowych, które spółka uruchamia na własny rachunek. Średnia frekwencja w ramach całego segmentu kolejowych połączeń dalekobieżnych wyniosła 85%, co świadczy o efektywnym zarządzaniu długością składów i cenami biletów. Największy wzrost liczby pasażerów odnotowano na relacji Praga – Brno – Wiedeń – Budapeszt, gdzie nastąpił wzrost aż o 150% w ujęciu rok do roku do poziomu 650 tys. osób.
Łącznie w segmencie kolejowych przewozów dalekobieżnych RegioJet przewiózł ok. 5 mln pasażerów (wzrost o 28% rok do roku), przy czym ponad połowa z nich (2,6 mln) przypadła na relację z Pragi do Ostrawy i Koszyc przez Pardubice i Ołomuniec, na której przewoźnik jest obecny od początku działalności operacyjnej, konkurując z ČD i LEO Express. Jednocześnie rzeczoną relację objął najmniejszy wzrost, bo “tylko” o 10% rok do roku. Na dotowanych przez państwo liniach R8 i R23, które RegioJet obsługuje dzięki wygraniu otwartego przetargu, nastąpił wzrost liczby pasażerów o 55% w porównaniu z 2021 rokiem do poziomu 1,9 mln osób. Z uruchomionych po raz trzeci sezonowych połączeń do Chorwacji w ramach relacji Praga – Split skorzystało natomiast 100 tys. pasażerów.
Z Pragi do Przemyśla podróżowało z kolei w minionym roku 110 tys. osób. W przypadku tej relacji RegioJet we współpracy z państwowymi kolejami ukraińskimi zapewnia możliwość podróżowania na jednym bilecie z przesiadką w Przemyślu na relacjach do licznych ukraińskich miast. To pierwsza tego rodzaju inicjatywa w Europie. Niedawno podjęta kooperacja została zresztą rozszerzona o kolejne relacje przesiadkowe, o czym
informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”. Wcześniej RegioJet uruchamiał już od 1 marca 2022 pociągi humanitarne na własny koszt, które w jedną stronę przewoziły środki pomocowe dla Ukrainy, a w drugą stronę przywoziły uchodźców wojennych, uciekających przed rosyjskimi zbrodniarzami.
Z optymizmem w przyszłość
Dobre wyniki finansowe i przewozowe stanowią podstawę do tego, aby patrzeć na przyszłość z optymizmem, realizując konsekwentnie kolejne inwestycje rozwojowe. Dyrektor Kohoutek, cytowany w komunikacie prasowym, wskazuje na kolejne zakupy nowego taboru szynowego.
– Oprócz wagonów Astra i
siedmiu jednostek PESA (serii 654 – red.) przeznaczonych do operacji w kraju usteckim kupujemy
kolejnych 13 lokomotyw TRAXX MS3, które zostaną wprowadzone do eksploatacji w przyszłym roku. Dzięki temu zakupowi powiększymy naszą flotę lokomotyw wielosystemowych do 35 sztuk, w tym 31 sztuk TRAXX MS3. Ich zaletą jest niższe zużycie energii elektrycznej od 5 do 7 procent – powiedział Petr Kohoutek.
RegioJet kupuje także kolejne elektryczne zespoły trakcyjne polskiej produkcji. Z jednej strony
kolejne jednostki serii 654 w ramach umowy ramowej na maksymalnie 30 sztuk (zakontraktowano już pierwszych 7 pociągów, które będą obsługiwały
nową linię kolei miejskiej w Pradze), a z drugiej strony
nowe pociągi dalekobieżne o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h, które będą obsługiwać dotowane połączenia między Pragą a Brnem.