Partnerzy serwisu:
Biznes

RegioJet nie wyklucza odwołania w dużym przetargu w Czechach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
17-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-01-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
RegioJet nie wyklucza odwołania w dużym przetargu w Czechach
fot. Šteklis 07 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
W przetargu na obsługę połączeń dalekobieżnych na liniach Ex6 i R16 za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez ARRIVA vlaky. Przewoźnik spodziewa się dużo większych przychodów ze sprzedaży biletów, dlatego oczekuje dużo mniejszej rekompensaty od państwa niż inni uczestnicy postępowania, w tym RegioJet, który nie wyklucza złożenia odwołania.

Na początku roku Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej poinformowało o rozstrzygnięciu przetargu na obsługę przewozów dalekobieżnych przez 15 lat na linii Ex6 Praga – Pilzno – Cheb oraz linii R16 Praga – Pilzno – Klatovy / Železná Ruda od zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2028 roku (ok. 50,1 mln pociągokilometrów). Za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez spółkę ARRIVA vlaky, która w ostatnich latach wyraźnie wzmocniła pozycję rynkową, przejmując obsługę szeregu linii w Czechach, zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych. Brytyjski przewoźnik, kontrolowany obecnie przez kapitał amerykański po sprzedaży udziałów przez Deutsche Bahn, zaoferował cenę zaledwie 3,03 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 515 mln zł.

Tymczasem kosztorys zamawiającego został określony na 8,5 mld CZK, czyli ok. 1,445 mld zł. W przetargu oprócz spółki ARRIVA vlaky udział wzięli także České dráhy, Leo Express i RegioJet. Choć wskazano najkorzystniejszą ofertę, pozostali uczestnicy postępowania mogą jeszcze składać odwołania. Wiele wskazuje na to, że na taki krok może zdecydować się RegioJet. Byłaby to pierwsza sytuacja w Czechach, w której odwołanie w przetargu rozstrzygniętym na korzyść prywatnego przewoźnika składa inny prywatny przewoźnik. Jest o co walczyć – RegioJet złożył drugą najkorzystniejszą ofertę, wycenioną na 5,54 mld CZK, podczas gdy ČD oczekują za realizację zadania 6,4 mld CZK.

Tym samym w przypadku wykluczenia brytyjskiego potentata z przetargu to RegioJet byłby faworytem, o ile postępowanie nie zostałoby unieważnione. Radim Jančura, właściciel czeskiego przewoźnika, w wypowiedzi dla portalu zdopravy.cz stwierdził, że oferta ARRIVA vlaky jest “dziwna” i naraża go na straty, dlatego może zostać ostatecznie wycofana. Z tego powodu RegioJet ma na razie wstrzymać się ze składaniem odwołania, które rozważają z kolei ČD. Brytyjski przewoźnik jest jednak przekonany, że 3,03 mld CZK za 15-letnią realizację połączeń w ramach rzeczonego pakietu to wystarczająca rekompensata. Dostrzega bowiem znacznie większy niż pozostali uczestnicy postępowania potencjał w zakresie przychodów ze sprzedaży biletów.

ČD i RegioJet spodziewają się, że w okresie obowiązywania umowy przychody ze sprzedaży biletów wyniosłyby ok. 8 mld CZK, czyli ok. 1,36 mld zł. Z kolei ARRIVA vlaky stoi na stanowisku, że mogą one wynieść 15,6 mld CZK, czyli aż 2,652 mld zł. Tak duży rozdźwięk pomiędzy szacunkami w tym zakresie pomiędzy uczestnikami przetargu rzeczywiście może wzbudzać wątpliwości. Z drugiej strony w latach 2028-2036 powstać ma liczący blisko 25 kilometrów długości Berounský tunel, który umożliwi znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Pragą a Pilznem – z 1 godziny i 23 minut do zaledwie 55 minut.

Dziś rzeczoną trasę najszybciej można pokonać autostradą – przynajmniej kilka minut szybciej niż w przypadku najszybszych pociągów IC oraz EC. Można więc założyć, że ARRIVA vlaky spodziewa się skokowego wzrostu liczby pasażerów po 2036 roku. Warto dodać, że przetarg zakłada zawarcie z przewoźnikiem tzw. kontraktu netto, w którym ryzyko przychodów ze sprzedaży biletów znajduje się po stronie operatora, a nie organizatora, jak w przypadku tzw. kontraktów brutto, częściej stosowanych w przypadku przewozów regionalnych. Ostateczny zwycięzca postępowania będzie musiał obsługiwać obydwie linie nowym taborem o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej co najmniej 200 km/h.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duży przetarg na obsługę połączeń dalekobieżnych w Czechach

Biznes

Duży przetarg na obsługę połączeń dalekobieżnych w Czechach

Mikołaj Kobryński 10 stycznia 2025

PKP Intercity: Konkurencja będzie korzystna także dla nas

Biznes

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Warte uwagi

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Mikołaj Kobryński 26 maja 2023

Zobacz również:

Duży przetarg na obsługę połączeń dalekobieżnych w Czechach

Biznes

Duży przetarg na obsługę połączeń dalekobieżnych w Czechach

Mikołaj Kobryński 10 stycznia 2025

PKP Intercity: Konkurencja będzie korzystna także dla nas

Biznes

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Warte uwagi

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Mikołaj Kobryński 26 maja 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5