Czeski przewoźnik RegioJet otrzymał od UTK otwarty dostęp do trasy międzynarodowej Przemyśl Główny – Hanower. Na razie nie wiadomo, kiedy połączenie wystartuje.
Kilka miesięcy temu do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął
wniosek przewoźnika RegioJet dotyczący chęci uruchomienia, w ramach otwartego dostępu, pociągów w relacji Przemyśl Główny – Hanower. Po wątpliwościach UTK, przewoźnik złożył ponowny wniosek, ale w tym samym celu.
Teraz UTK wydał decyzję w tej sprawie, przyznając RegioJet otwarty dostęp do trasy. Zaproponowany przez RegioJet rozkład jazdy (jedna para codziennych pociągów) publikowaliśmy tutaj. Podobnie jak w przypadku innych ostatnich wniosków, przystanki na terenie Polski funkcjonowałyby tylko w relacji międzynarodowej – nie można będzie kupić biletów na odcinek krajowy.
Otrzymana zgoda, obejmująca okres… który już się rozpoczął (od 10 grudnia 2023 roku) nie oznacza, że połączenia na pewno wystartują. Przewoźnicy muszą bowiem zgłaszać z dużym wyprzedzeniem do UTK wszystkie swoje pomysły biznesowe. – Jest to jeden z potencjalnych kierunków rozwoju, ale zależy od działań Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia) – tłumaczy “Rynkowi Kolejowemu” Michał Plaza, country manager przewoźnika na Polskę.
Problem polega na tym, że przepustowość szerokotorowego odcinka z Mościsk do Przemyśla jest zbyt niska, by uruchomić kolejne pociągi. Niezbędna jest albo zapowiadana
budowa toru 1435 mm do Lwowa, albo – dużo tańsza i szybsza – budowa peronu i kładki na stacji Mościska-2.
Właściciel RegioJet Radim Jancura już wcześniej zapowiadał
możliwość finansowania inwestycji w Ukrainie, także w infrastrukturę graniczną, przez przewoźnika.
Niewykluczone, że to jest szansa na uruchomienie w przyszłości pociągu do centralnych Niemiec.