Pomimo narzekań na terminy dostaw RegioJet będzie kontynuował współpracę z Alstomem, który wyprodukuje dla przewoźnika lokomotywy Traxx. Ich pudła budowane są we Wrocławiu.
RegioJet pierwsze lokomotywy Traxx MS3 zamówił w marcu 2019 roku. Dwie z piętnastu sztuk wielosystemowych lokomotyw operator odebrał
dopiero w końcu 2020 roku. W końcu 2022 roku dostawy wciąż nie były zakończone a szef RegioJetu wyraził chęć zakończenia współpracy z Alstomem (umowa podpisywana była jeszcze z Bombardierem, którego przejął Alstom). Zdradził, że
prowadzi rozmowy z CRRC. RegioJet jednak chce Traxxy MS3Widocznie ta informacja była jednak mobilizująca dla Alstomu. 7 lutego RegioJet poinformował, że podpisał z Alstomem umowę na kolejnych 13 Traxxów MS 3. Część z tych lokomotyw ma wspomóc operatora w realizowaniu połączeń w Czechach i z Czech na Słowację, Węgry, do Austrii i Polski (jeden z Traxxów
regularnie prowadzi pociąg z Pragi do Przemyśla).
Część natomiast trafi do poolu taborowego RegioJet. Przewoźnik chce bowiem zarabiać na wynajmie lokomotyw wielosystemowych innym przewoźnikom, zwłaszcza operatorom cargo. Narracja RegioJet odnośnie producenta pojazdów radykalnie się zmieniła.
– Te nowoczesne lokomotywy to niezawodna i sprawdzona część naszego parku lokomotyw. Poza zwiększoną wydajnością i niższymi kosztami eksploatacji nowe lokomotywy pozwolą nam na dalszy rozwój niezawodnych usług przewozów kolejowych pod marką RegioJet w Czechach, a także w innych krajach europejskich – powiedział Radim Jančura właściciel RegioJet. Do zakupu miała RJ przekonać zdolność do oszczędności energii na poziomie od 5 do nawet 7 procent względem innego taboru trakcyjnego, którą mają Traxxy. Zostało to sprawdzone przez spółkę. Pojazdy mają być dostarczone na jesieni 2024.
Łącznie, na dzień 7 lutego 2023, RegioJet dysponuje osiemnastoma Traxxami MS3 najnowszej generacji i czterema nieco starszymi pojazdami, poprzedniej serii.
Nowe Vectrony w CD. Będą też w Leo Express?Tymczasem Koleje Czeskie poinformowały, że w tym roku będą korzystać z kolejnych 12 lokomotyw wielosystemowych Vectron, którę będą leasingować od firmy RSL. W przyszłym roku ma być ich łącznie 50 (od dwóch firm leasingowych), są wykorzystywane głównie na trasach międzynarodowych. W 2025 będą zastępowane własnymi Vectronami,
przygotowanymi do prędkości 230 km/h. Koleje Czeskie kupiły ich 50.
Co ciekawe, do eksploatacji Vectronów przymierza się także trzeci operator: Leo Express. We wniosku o przydział trasy Praga – Bratysława napisał, że chce tam wykorzystywać
właśnie Vectrona i wagony. Takiego taboru przewoźnik kupiony przez hiszpańskie Renfe dotychczas nie ma, ale może go albo kupić, albo, jak Koleje Czeskie, wynająć.