Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek RegioJet w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Kraków – Warszawa – Gdynia.
RegioJet planuje realizować codziennie dziewięć kursów w obie strony przez cały roczny rozkład jazdy. Połączenia miałyby ruszyć w grudniu przyszłego roku. Wniosek złożono na maksymalny możliwy okres, czyli pięć lat. Przewoźnik planuje zestawiać pociągi z lokomotywy Siemens Vectron lub Bombardier Traxx oraz 6-10 wagonów pasażerskich z miejscami do siedzenia.
Prosty, cykliczny rozkład
Załączony do wniosku rozkład jazdy jest bardzo czytelny – przewoźnik chciałby odjeżdżać z Krakowa Głównego co dwie godziny, od 5:55 do 19:55. Do Warszawy Centralnej dotarlibyśmy po 2 godzinach 26 minutach (z zatrzymaniem w Warszawie Zachodniej). Dalej byłoby już więcej przystanków: Warszawa Wschodnia, Modlin, Iława, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia. Przejazd do Gdańska z Warszawy Centralnej trwałby trzy godziny bez jednej minuty. Ostatni kurs byłby tylko do Warszawy
Podróże w drugą stronę rozpoczynałyby się w Gdyni o 4:30, a ostatni pociąg odjeżdżałby już o 18:30. Zaplanowano dodatkowy kurs poranny Warszawa – Kraków o 5:48.
W związku z otrzymaniem od RegioJet powiadomienia o proponowanych nowych kolejowych przewozach pasażerskich uruchomiona została stosowna procedura – poinformował UTK.
Zbada on równowagę ekonomiczną nowej oferty wobec połączeń dotowanych, o ile wystąpią o to organizatorzy transportu lub konkurenci.
Warto przypomnieć, że już
w kwietniu ubiegłego roku RegioJet o otwarty dostęp do linii kolejowej z Krakowa do Warszawy. Połączenia (dwa na dobę) miały ruszyć w grudniu 2020 roku, ale nie została jeszcze wydana decyzja Urzędu w tej sprawie. Dlaczego? – Prezes UTK musiał przeprowadzić wszystkie czynności zgodnie z procedurą przewidzianą w rozporządzeniu. Również w postępowaniu zostały złożone wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Po złożeniu wniosków o badanie równowagi ekonomicznej ale przed wydaniem decyzji przez Prezesa UTK podpisane zostały nowe umowy o świadczenie usług publicznych. Okres, na jaki zostały zawarte nowe kontrakty służby publicznej, częściowo pokrywa się z planowanym przez RegioJet a. s. czasem uruchomienia nowych przewozów. Wydłużyło to postepowanie, ponieważ strony miały możliwość przedstawienia stanowiska dotyczącego zasadności aktualizacji złożonych wniosków. Przedstawione dane są obecnie analizowane w toku prowadzonego badania równowagi ekonomicznej – wyjaśnia rzecznik Urzędu Tomasz Frankowski.
Przypomnijmy, że czeski przewoźnik planuje uruchomienie sezonowych pociągów z
Warszawy do Włoch oraz do
Holandii i Belgii, a najbardziej zaawansowane jest uruchomienie
pociągu z Pragi do Przemyśla. Do jego obsługi Regiojet
poszukuje już stewardów i stewardess a także prowadzących lokomotywy.
Nowa strona i aplikacja do sprzedaży biletów
To nie koniec nowości. RegioJet uruchamia dziś nową stronę rezerwacyjną oraz aplikację sprzedażową. W nowej, nowoczesnej szacie graficznej i funkcjonalnej klienci znajdą kompletną ofertę wszystkich połączeń kolejowych i autobusowych RegioJet, łatwy sposób rezerwacji biletów oraz inne informacje i usługi przewoźnika – poinformował czeski prywatny operator.
Aplikacja internetowa i mobilna została zbudowana przez nowy front-endowy zespół cyfrowy RegioJet, który powstał w zeszłym roku w ramach nowej strategii holdingu i koncentracji na cyfryzacji - czytamy w komunikacie. Opierał się on na istniejących rozwiązaniach systemowych, ale z celem "zbliżenia doświadczenia użytkownika do standardów europejskich". Zdaniem operatora, zakup biletu przyspieszył o 9 sekund, mimo że jest podzielony na kilka etapów.