RegioJet ogłosił plan rozwoju swojej siatki połączeń międzynarodowych. Może być drugim przewoźnikiem czeskim, który wjedzie do Polski. Chce uruchamiać nocny pociąg między Pragą, Ostrawą, Krakowem, Przemyślem i stacją Mościska II na Ukrainie.
Swój plan czeski przewoźnik, który posiada już potrzebne certyfikaty do wjazdy na polskie tory, przedstawił 22 sierpnia. Pociągi chciałby uruchamiać od wejścia letniej korekty rozkładu jazdy, czyli od czerwca 2020 roku. To jednak nie takie łatwe.
Potrzebna decyzja o "otwartym dostępie"– Na razie zgłosiliśmy chęć uruchomienia takiego pociągu do czeskiego odpowiednika Urzędu Transportu Kolejowego (UPDI). Jednak RegioJet już teraz posiada certyfikat bezpieczeństwa i dokumenty wymagane dla uruchomienia pociągów na sieci PKP PLK w Polsce – powiedział Aleš Ondrůj, rzecznik RegioJet. To jednak za mało, aby pociąg bez przeszkód mógł przejechać przez terytorium Polski. Do tego potrzebne będzie zezwolenie na wykonywanie przewozów w ramach otwartego dostępu.
– Na razie przewoźnik RegioJet nie złożył wniosku o otrzymanie wolnego dostępu na wskazaną trasę. Taki nie wpłynął do Urzędu Transportu Kolejowego – powiedział Tomasz Frankowski, naczelnik wydziału prasowego w UTK. Do tego faktu odniósł się przedstawiciel czeskiego przewoźnika.
– Proces planowania nowego połączenia jest na początku. Rozpoczęliśmy od zgłoszenia wniosku w urzędzie w Czechach. Jest to pierwszy krok, a w najbliższym czasie będziemy starać się o uzyskanie otwartego dostępu dla tego pociągu na terenie Polski – wyjaśnił rzecznik przewoźnika.
Ukraina to atrakcyjny rynek dla RegioJet– Ukraina, po zniesieniu obowiązku wizowego na krótkie okresy pobytu, jest dla nas bardzo interesującym rynkiem. Zauważamy rosnącą liczbę obywateli tego kraju, którzy przyjeżdżają do krajów środkowej i zachodniej Europy nie tylko po to aby pracować, ale też aby studiować czy zwiedzać. Już teraz RegioJet uruchamia kombinowane kolejowo-autobusowe połączenie pomiędzy Pragą i Koszycami a Mukaczewem i Użhorodem – powiedziała Ivana Kašická z RegioJet.
Pociąg, który chce uruchomić RegioJet z Pragi ma wyjeżdżać około 22:10. Przez Czechowice-Dziedzice ma dojechać do Krakowa na godzinę 4:30 i dalej, do Przemyśla, na godzinę 7:30. Dojazd do stacji Mościska II, zelektryfikowanej i dysponującej torem o szerokości 1435 mm, ma trwać kilkadziesiąt minut. Do dogadania pozostaje także kwestia kontroli granicznej pasażerów. Powrót pociągu z Ukrainy do Czech także ma się odbywać w godzinach nocnych.
RJ chciałby udostępnić pasażerom od 400 do 600 miejsc, w zależności od zapotrzebowania. Pociągi mają być zestawione wyłącznie z wagonów z miejscami do leżenia. Warto przypomnieć, że czeski przewoźnik
kupił właśnie takie wagony od Deutsche Bahn.