Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek RegioJet w sprawie uruchamiania pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Przemyśl Główny – Lwów – Przemyśl Główny.
Jak podaje Urząd, przewoźnik złożył wniosek już pół roku temu (19 października 2020 r.), ale był wzywany do uzupełnienia braków formalnych oraz modyfikacji powiadomienia. Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi przewozu osób w terminie od 1 marca 2021 r. do 10 grudnia 2025 r. - ale jak wiemy, taki termin startu jest już niemożliwy. Warto przypomnieć, że właśnie
z końcem tego miesiąca miał zacząć jeździć pociąg RegioJet z Pragi do Przemyśla, ale start został przełożony z powodu pandemii.
Wyjazd z Przemyśla rano
Jak czytamy we wniosku, RegioJet planuje realizować jeden kurs dziennie, wykonywany od poniedziałku do niedzieli, przez cały roczny rozkład jazdy. Pociągi miałyby wyjeździć z Przemyśla o 9:20 i dojechać do oddalonego o 98 km Lwowa o 12:49 czasu lokalnego (11:49 czasu polskiego). Powrót planowany jest na godzinę 17:55 czasu wschodnioeuropejskiego, przybycie do przemyśla o 19:20 naszego czasu. Nie planuje się postoju na granicy.
Jak wyjaśnił przewoźnik we wniosku, stacja docelowa nowej usługi to Lviv. Odcinek trasy od granicy państwa do stacji Lviv będzie obsługiwany przez Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ).
Możliwe badanie równowagi ekonomicznejJak podał UTK, przekazany przez RegioJet wniosek wymagał uzupełnienia m.in. w zakresie wskazania planowanej daty rozpoczęcia wykonywania proponowanych nowych kolejowych przewozów; złożenia wniosku o przyznanie otwartego dostępu na odpowiednim formularzu przeznaczonym dla powiadomień o przewozach pasażerskich planowanych po 12 grudnia 2020 r.; informacji dotyczących szczegółowej trasy uwzględniającej wszystkie stacje zatrzymania planowanej usługi oraz godzin odjazdów ze wszystkich stacji w przedmiotowej relacji ;przedłożenia projektów rozkładu jazdy nowych kolejowych przewozów pasażerskich w formie edytowalnej; uzupełnienia braku fiskalnego poprzez uiszczenie opłaty skarbowej; przedstawienia stanowiska dotyczącego występowania w dokumentacji informacji poufnych, w tym szczególnie chronionych informacji handlowych, które nie powinny zostać udostępnione podmiotom trzecim.
12 lutego 2021 r. oraz 17 marca 2021 r. RegioJet przedstawił poprawioną wersję wniosku. Teraz, przez najbliższy miesiąc po opublikowaniu przez UTK jawnej wersji powiadomienia, zainteresowane strony (organizatorzy transportu i konkurencyjni przewoźnicy) mogą wnieść o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. To dość zaskakujące, bo dotąd wydawało się, że przepisy otwartym dostępie nie obowiązują na liniach szerokotorowych. Wniosek RegioJet musi dotyczyć linii o rozstawie 1524 mm, bo
budowę linii normalnotorowej z Lwowa do Polski Ukraina dopiero zapowiedziała (
zresztą w standardzie KDP).