Czeski operator kolejowy RegioJet wystosował do UTK wniosek o otwarty dostęp do linii kolejowej z Krakowa do Warszawy. Na trasę przez Centralną Magistralę kolejową chce wejść od grudnia.
– Od grudnia 2020 r. czeski przewoźnik RegioJet a. s planuje uruchomić połączenie na trasie Kraków Główny - Warszawa Wschodnia. Wniosek o przyznanie otwartego dostępu na tej trasie wpłynął do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – potwierdził Urząd Transportu Kolejowego.
RegioJet chce jeździć na zasadach komercyjnych między dawną i obecną stolicą Polski dwa razy dziennie, od momentu wprowadzenia grudniowej, rocznej korekty rozkładu jazdy. Chce oczywiście kursować przez Centralną Magistralę Kolejową, najszybszą linię w Polsce.
Przed wydaniem decyzji o otwartym dostępie Prezes UTK może zbadać wpływ nowych połączeń na dotychczas funkcjonujące. Takie badanie następuje tylko na wniosek podmiotów uprawnionych. Termin zgłoszenia wniosku o badanie wynosi jeden miesiąc – poinformował Urząd Transportu Kolejowego. UTK informuje też, że RegioJet posiada odpowiednie certyfikaty, które umożliwiają mu kursowanie po Polsce.
Badanie równowagi ekonomicznej, o której pisze UTK, dokonywane jest wyłącznie na wniosek podmiotów uprawnionych. W tym przypadku uprawnionym do złożenia wniosku są m.in. przedsiębiorstwo kolejowe, czy organizator publicznego transportu zbiorowego (będący stronami umowy Public Service Contract na trasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich lub na trasie alternatywnej). Równowaga ekonomiczna może być zagrożona, jeśli nowa usługa ma znaczący, negatywny wpływ na rentowność usług świadczonych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych lub na koszty netto przyznania tej umowy.
– Polska jest dla nas interesującym rynkiem, mamy tu plany na otworzenie tras zarówno międzynarodowych jak i krajowych. Teraz RegioJet jest już obecny w Czechach, na Słowacji, w Austrii i na Węgrzech. Polska to kolejny, logiczny krok w rozszerzaniu siatki naszych połączeń – powiedział Aleš Ondrůj, rzecznik prasowy RegioJet.
Lokomotywa plus wagony w bardzo dobrym czasieRegioJet chce jeździć między Krakowem a Warszawą od 13 grudnia 2020 r. do 12 grudnia 2025 r. Z Krakowa Głównego zaplanował wyjazdy na 6:45 i 13:45, z Warszawy Centralnej: 10:07 i 17:07. Operator chce pokonywać trasę między tymi stacjami w 2 godziny i 20 minut. To zaledwie 3 minuty dłużej niż Pendolino. Między Warszawą a Krakowem nie zaplanowano postojów.
Przewoźnik poinformował, że zamierza realizować przejazdy lokomotywami Bombardier Traxx lub Siemens Vectron, do których dołączone będą wagony typu Ampz, ASmz, ABmz, Bmz, Bwmz, Bmpz, Bpwmz i Bpmz (7-10 wagonów) w dowolnej konfiguracji. Pojemność pociągu wyniesie 490-700 miejsc, a na jego pokładzie znajdzie się jeden wagon z możliwością transportu rowerów oraz jeden z kącikiem dla dzieci.
Także z Pragi do PrzemyślaW kwietniu tego 2020 opublikowane zostało powiadomienie o złożeniu przez RegioJet wniosku o
otwarty dostęp na trasie Praha hl. n. – Przemyśl Gł. – W związku z wprowadzeniem istotnych zmian do rozkładu jazdy oraz zmianą daty rozpoczęcia wykonywania nowej usługi, do Prezesa UTK wpłynął wniosek przewoźnika z żądaniem zmiany przedmiotu postępowania administracyjnego oraz kwalifikacji prawnej, wraz z nowym powiadomieniem – czytamy w treści przesłanej nam przez UTK. Z RegioJet dowiedzieliśmy się jednak, że nie chodzi o zmianę terminu startu tych pociągów. Te również mają ruszyć w grudniu 2020.
Wniosek o dostęp do trasy Warszawa - Kraków - Warszawa złożył także inny czeski operator: Leo Express. Może on mieć jednak problem z dostępnością taboru do tego zadania. W przeciwieństwie do RegioJet, które intensywnie kupuje wagony r
óżnych typów na zachodzie.