Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

RegioJet będzie testował chińskiego Siriusa z pasażerami!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Data publikacji:
08-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
RegioJet będzie testował chińskiego Siriusa z pasażerami!
fot. LEO Express
Radim Jančura, właściciel RegioJet, największego prywatnego kolejowego przewoźnika pasażerskiego w Europie Środkowo-Wschodniej, poinformował portal zdpravy, że spółka pomoże chińskiemu koncernowi CRRC w uzyskaniu dopuszczenia do ruchu elektrycznych zespołów trakcyjnych Sirius. Jednostki te, pierwotnie zakontraktowane przez LEO Express, nigdy nie zostały odebrane przez zamawiającego, który zerwał umowę na ich dostawę. Siriusy do dziś nie uzyskały homologacji. Decyzja RegioJet ma pomóc chińskiemu potentatowi zmienić ten stan rzeczy.

– Będziemy krótkoterminowo wykorzystywać Siriusy w testach zarówno bez pasażerów, jak i z pasażerami, aby pomóc producentowi w nadrobieniu zaległości – powiedział cytowany przez portal zdopravy.cz Radim Jančura, właściciel RegioJet. Tym samym RegioJet będzie pierwszym przewoźnikiem wykorzystującym Siriusy w regularnym ruchu pasażerskim, aczkolwiek z wypowiedzi właściciela przewoźnika jasno wynika, że dłuższe pozostanie pojazdów w jego flocie na tym etapie absolutnie nie jest przesądzone.

Siriusy na trasy z pasażerami na pokładzie będą mogły wyjechać już w tegoroczne wakacje. Tak przynajmniej deklaruje RegioJet, ponieważ konieczne będzie także uzyskanie niezbędnych zgód. CRRC Zhuzhou Locomotive, producent tej serii pojazdów, wchodzący w skład koncernu CRRC, będącego największym producentem taboru szynowego na świecie, chcąc uzyskać homologację na czeskiej sieci kolejowej dla Siriusa musi “wyjeździć” 10 tys. kilometrów bez pasażerów oraz 40 tys. kilometrów z pasażerami, przy czym przebieg będzie liczony łącznie dla dwóch wyprodukowanych pociągów. Te dwie jednostki o oznaczeniach 665.001 i 665.002 obecnie oczekują na decyzję regulatora, która ma zezwolić na realizację jazd testowych.

Jak wskazuje RegioJet, nie jest przesądzone, na jaką relację trafią Siriusy. – Mają 300 miejsc siedzących, więc są zbyt pojemne dla linii R23 (z Kolína do Ústí nad Labem – red.) i jednocześnie zbyt małe w przypadku innych relacji. Jednocześnie jeśli tylko cena (ewentualnego zakupu – red.) będzie korzystna, to znajdziemy dla nich miejsce. W końcu przewozy na relacji z Pragi do Ostrawy uruchomiliśmy po zakupie “pershingów” z Włoch, po którym zastanawialiśmy się, co z nimi zrobić – powiedział Radim Jančura. “Pershingi” to lokomotywy elektryczne serii 162 produkcji czechosłowackiej o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 140 km/h, wyeksportowane na rynek włoski i odkupione przez spółkę po okazyjnej cenie. Maszyny do dziś są eksploatowane przez RegioJet.

Siriusy znajdują się na terytorium Czech od 3,5 roku. Po bardzo opóźnionym wyjściu prototypu z zakładów produkcyjnych CRRC Zhuzhou Locomotive w październiku 2019 roku rozpoczęły się jego testy, które szybko przerwała pandemia COVID-19, podczas której z uwagi na wprowadzone restrykcje chińscy pracownicy nie mogli pojechać do Czech. Ostatecznie LEO Express rozwiązał umowę z chińskim producentem w kwietniu 2022 roku pomimo przeprowadzenia szeregu jazd testowych na torze doświadczalnym w Velimiu w okolicach Pragi, gdzie Siriusy znajdowały się przez większość czasu. W ostatnim czasie jednostki były także testowane na słowackiej sieci kolejowej, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”.

Jednostki o długości ok. 111 metrów mają rozwijać maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h i zabierać 314 pasażerów na miejscach siedzących. Nadwozie to konstrukcja aluminiowa, zastosowano także wózki Jacobsa na stykach między członami. W przeciwieństwie do eksploatowanych przez LEO Express jednosystemowych Flirtów produkcji Stadlera, Siriusy to jednostki dwusystemowe, przeznaczone do ruchu nie tylko w systemie zasilania 3 kV DC, ale także 25 kV AC 50 Hz. Co ciekawe, jeden z członów środkowych jest pozbawiony jakichkolwiek drzwi wejściowych. Nie jest to unikalne rozwiązanie, bowiem we flocie LEO Express zastosowano je w przypadku wspomnianych pięcioczłonowych Flirtów. Jest to zapewne podyktowane chęcią maksymalizacji liczby miejsc siedzących przy stosunkowo krótkiej długości składu - krótki człon osadzony na wózkach Jacobsa pozbawiony drzwi wejściowych w Flircie ma aż 64 miejsca siedzące klasy ekonomicznej.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RegioJet chciałby kursować z Przemyśla do Hanoweru

Pasażer

RegioJet chciałby kursować z Przemyśla do Hanoweru

Michał Szymajda 15 września 2023

RegioJet ogłosił wyniki za 2022 rok

Biznes

RegioJet ogłosił wyniki za 2022 rok

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2023

RegioJet wygrał w sądzie z UTK

Prawo i polityka

RegioJet wygrał w sądzie z UTK

Jakub Madrjas 26 maja 2023

RegioJet sprzedaje bilety na 5 miesięcy w przód

Pasażer

RegioJet sprzedaje bilety na 5 miesięcy w przód

Michał Szymajda 28 kwietnia 2023

Zobacz również:

RegioJet chciałby kursować z Przemyśla do Hanoweru

Pasażer

RegioJet chciałby kursować z Przemyśla do Hanoweru

Michał Szymajda 15 września 2023

RegioJet ogłosił wyniki za 2022 rok

Biznes

RegioJet ogłosił wyniki za 2022 rok

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2023

RegioJet wygrał w sądzie z UTK

Prawo i polityka

RegioJet wygrał w sądzie z UTK

Jakub Madrjas 26 maja 2023

RegioJet sprzedaje bilety na 5 miesięcy w przód

Pasażer

RegioJet sprzedaje bilety na 5 miesięcy w przód

Michał Szymajda 28 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5