České dráhy przejęły już od Pesy Bydgoszcz prawie połowę z zamówionych nowych spalinowych zespołów trakcyjnych RegioFox serii 847. Pięćdziesiąty pojazd o numerze 847.043 został włączony niedawno do ruchu w Kraju Hradeckim. Ponad 100 jednostek trafi do tamtejszego państwowego przewoźnika do końca 2026 roku.
České dráhy (Koleje Czeskie) są zadowolone z dotychczasowych dostaw jednostek z Polski, chociaż te są opóźnione względem pierwotnego planu. Gdyby zestawić wszystkie jednostki jedna po drugiej, to powstałby skład o długości 2,2 km. To odpowiada mniej więcej – jak obrazuje przewoźnik – odległości między stacjami Praha-Vršovice a przystankiem Praha-Eden.
– Na nowe jednostki RegioFox dla niezelektryfikowanych linii regionalnych czekaliśmy od dawna, chociaż próbna eksploatacja i homologacja trwały znacznie dłużej, niż przypuszczaliśmy. Cieszę się jednak, że wiosną tego roku udało nam się zacząć wprowadzać je na tory – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich.
Dostawy pociągów z bydgoskiej Pesy zakończyły się już w
Kraju Południowoczeskim i
Kraju Pardubckim oraz w regionie Wysoczyna. Do końca 2024 roku przewidziane jednostki powinny dojechać do Kraju Hradeckiego. Pozostałe w ramach tego kontraktu mają zostać dostarczone do końca 2026 roku.
– Bardzo cieszymy się, że jednostki Pesa spełniają oczekiwania Kolei Czeskich i dobrze wywiązują się ze swoich zadań i znacząco zmieniają kulturę podróżowania na liniach regionalnych w Czechach. Pomimo tego, że doszło do opóźnienia w dostawie pierwszych pociągów RegioFox, dostawy pozostałych jednostek będą kontynuowane bez zakłóceń w przyszłym roku – deklarował Miroslav Kupec, dyrektor zarządzający PESA Rail CR, która reprezentuje polską Pesę w Czechach.
Koleje Czeskie zaznaczają, że m.in. dostawy pojazdów RegioFox są częścią tegorocznej rekordowej modernizacji taboru państwowego przewoźnika. Państwowa spółka zamówiła łącznie 106 RegioFoxów od bydgoskiej Pesy.
W tym roku zostanie zakupionych prawie 140 nowych pociągów do przewozów regionalnych i dalekobieżnych. Inwestycje te warte są 18,7 mld koron, czyli w przeliczeniu blisko 3,1 mld złotych.
– Dostawy RegioFoxów pozwalają nam na dalsze wycofywanie z eksploatacji starszych pociągów, które są przestarzałe, zazwyczaj pojazdów serii 810 [tzw. motoraki] lub niektórych starszych pociągów RegioNova – wyjaśnił Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca dyrektora generalnego ds. transportu pasażerskiego.