České dráhy kończą testy biodiesla w polskich spalinowych zespołach trakcyjnych RegioFox. Wkrótce operator będzie korzystać z paliwa w ruchu liniowym.
Jak informuje czeski portal zdopravy.cz, zakończyły się testy biopaliwa na torze testowym w Velimiu. Wyszły one dobrze. Biodiesel, stosowany dotychczas w ciężarówkach, ma dobrze sprawdzać się także na pokładzie RegioFoxa. Koleje Czeskie testują olej napędowy o zwiększonej zawartości biokomponentów na bazie uwodornionego oleju roślinnego (HVO).
– Celem projektu badawczego zaplanowanego na lata 2024–2025, jest sprawdzenie możliwości zastosowania biodiesla w pasażerskich pojazdach i jego późniejsze wdrożenie w normalnej eksploatacji – poinformowało ČD.
Do testów w polskich zespołach trakcyjnych przygotowano olej napędowy o zawartości 15, 30% i 100% HVO. Na pokładzie pociągów i poza nim przeprowadzono 80 prób badawch. Sprawdzano przede wszystkim gęstość, właściwości niskotemperaturowe, zawartość siarki, smarowność i ślad emisyjny zarówno dla mieszanek letnich, jak i zimowych. W silniki Rolls-Royce, które napędzają RegioFoxy, dopuszczona jest eksploatacja biopaliw.
– Eksploatacja biopaliw pozwoli nam zmniejszyć ślad węglowy bez pogarszania parametrów trakcyjnych pociągu, a także uzyskać dodatkowe wsparcie rządowe na wprowadzenie realnie ekologicznego rozwiązania dla transportu regionalnego – powiedział w rozmowie z portalem zdopravy.cz Jan Bończyk, dyrektor handlowy Pesy odpowiedzialny za czeski rynek. Od września pojazd napędzany biopaliwe będzie kursował w regularnym ruchu na trasach Praga – Rudná – Beroun oraz Beroun – Rakovník. To będzie okazja do zebrania kolejnych doświadczeń.
Partnerem projektu jest grupa Orlen Unipetrol, który produkuje paliwo w Pardubicach. Pesa, jak dostawca nowoczesnych jednostek, także jest oczywiście partnerem testów. Szacuje się, że powszechne stosowanie HVO powinno pomóc w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych o kilkadziesiąt procent.
Więcej na temat nowych jednostek RegioFox dostarczanych Kolejom Czeskim przez Pesę
piszemy tutaj.