- Nie ulega wątpliwości, że istnieje znaczne zapotrzebowanie na szybkie przemieszczanie się pomiędzy większymi miastami na Dolnym Śląsku a stolicą województwa – Wrocławiem, a takich połączeń ewidentnie brakuje - pisze nasz czytelnik, przedstawiając zarys koncepcyjny uruchomienia takich połączeń.
I. Potrzeby oraz możliwości i warunki funkcjonowania
Jedna z tras, gdzie możemy mówić o największym w rejonie potencjalnym popycie to trasa Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra. Niestety z uwagi na fatalny stan torów na tym odcinku uruchomienie pociągów REGIO EXPRESS dopóki czas przejazdu nie spadnie co najmniej do 2 godzin nie miałoby sensu i byłoby kpiną z pasażerów.
Wytypowałem jednak dwie trasy, na których już w tej chwili można uruchomić szybkie połączenia międzymiastowe, a których ewidentnie brakuje.
1. Wrocław – Legnica – Bolesławiec
Na tej trasie pomimo bardzo dobrych parametrów ruchu (na ukończeniu przebudowa na V max = 160 km/h dla pociągów osobowych) niemalże brak pociągów dalekobieżnych. PKP Intercity w ogóle tu nie dociera. Wielka szkoda, że odcinek z Wrocławia do Bolesławca trzeba pokonywać pociągiem osobowym zatrzymującym się na każdej stacji przez co znacznie wzrasta czas podróży. Przy dużej liczbie pociągów osobowych kursujących na tej trasie nic się nie stanie jeśli część z nich przyspieszymy zmieniając ich klasę na REGIO EXPRESS. Pasażerowie na tym na pewno zyskają.
2. Wrocław – Świdnica – Dzierżoniów
Na trasie do jednych z największych miast regionu (biorąc pod uwagę również okoliczne Pieszyce oraz Bielawę) brak jakiegokolwiek bezpośredniego połączenia.
To, że jest ono potrzebne jest powszechnie wiadome. Dyskutuje się jednakże o potrzebie remontu linii przez Sobótkę a także budowie łącznicy ze Świdnicy do Żarowa. Inwestycje te są jak najbardziej potrzebne, jednakże uruchomienie już teraz połączenia przez Jaworzynę Śląską jest jak najbardziej możliwe i będzie całkiem dobrym rozwiązaniem.
Warunkiem uruchomienia zaproponowanych połączeń jest oczywiście posiadanie przez przewoźnika odpowiedniego taboru, w odpowiedniej ilości: z napędem elektrycznym na trasie do Bolesławca oraz z napędem spalinowym na trasie do Dzierżoniowa.
Jeżeli nowe połączenia mają okazać się sukcesem powinien to być tabor nowoczesny. Kolejnym warunkiem sukcesu jest odpowiednia taryfa – bilety powinny kosztować tyle samo co na pociągi REGIO.
Połączenia powinny być regularne – nie rzadziej niż raz na 2 godziny, a w szczycie przewozowym jeszcze częściej. Dodatkowo na trasie do Bolesławca pociągi REGIO EXPRESS przeplatałyby się z pociągi REGIO zatrzymującymi się na każdej stacji, również kursującymi nie rzadziej niż raz na 2 godziny, a w szczycie przewozowym jeszcze częściej.
W celu zapewnienia konkurencyjnego czasu przejazdu należy zminimalizować liczbę postojów na stacjach.
II. Proponowane trasy
1. Wrocław – Legnica – Bolesławiec (- Zgorzelec)
Proponowane postoje na trasie:
- Wrocław Nowy Dwór
- Wrocław Leśnica
- Miękinia
- Środa Śląska
- Malczyce
- Legnica
- Chojnów
- Bolesławiec
- (Węgliniec)
- (Pieńsk)
Część składów mogłaby mieć relację skróconą do Legnicy. Natomiast uruchomienie pociągów w pełnej relacji do Zgorzelca lub Gorlitz byłoby zasadne po dokonaniu elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec.
Zasadność postojów na stacjach Miękinia, Środa Śląska oraz Malczyce powinna zostać zweryfikowana w terminie kilku miesięcy po uruchomieniu nowych połączeń poprzez zbadanie ilości pasażerów korzystających z tych pociągów na poszczególnych stacjach.
2. Wrocław – Świdnica – Dzierżoniów (- Bielawa Zachodnia)
Proponowane postoje na trasie:
- Kąty Wrocławskie
- Żarów
- Jaworzyna Śląska
- Świdnica Miasto
- Dzierżoniów
- (Bielawa)
- (Bielawa Zachodnia)
Wydłużenie relacji do Bielawy Zachodniej oczywiście byłoby możliwe po wykonaniu remontu tego krótkiego kilkukilometrowego odcinka. Wykonanie tego remontu pozwoliłoby na wygenerowanie dodatkowych potoków pasażerów zwiększając obłożenie pociągów. Należy również zwrócić uwagę na położenie Bielawy u stóp Gór Sowich, co dodatkowo generowałby ruch „turystyczny” na kierunku z i do Wrocławia.
Kolejną inwestycją, o której już była mowa w mediach to budowa łącznika torowego na kierunku Świdnica – Żarów, co wydatnie skróciłoby czas przejazdu i pozwoliło na rezygnację ze zmiany kierunku jazdy na stacji Jaworzyna Śląska.
Jednakże nawet bez w/w wymienionych inwestycji uruchomienie składu na trasie Wrocław - Jaworzyna Śląska – Świdnica – Dzierżoniów powinno cieszyć się dużym powodzeniem.
III. Korzyści dla pasażerów oraz dla samorządu
Samorząd zyska możliwość zaoszczędzenia części środków, ponieważ dzięki mniejszej liczbie postojów koszty eksploatacji pociągów będą niższe (oszczędność paliwa, krótszy czas pracy jednostek oraz personelu).
Pasażerowie zyskają natomiast nową jakość w postaci szybkiej możliwości przemieszczania się pomiędzy ważniejszymi miastami regionu w korzystnej cenie.
IV. Kwestia nazewnictwa
Proponowane pociągi świadomie nazwałem REGIO EXPRESS znając obecną ofertę firmy Przewozy Regionalne, która oferuje pociągi o tej nazwie na trasie z Warszawy przez Poznań do Szczecina. Moim zdaniem w tym przypadku nazwa REGIO EXPRESS jest nietrafiona, gdyż oznacza ona przecież ekspres regionalny, a jest to relacja zdecydowanie ponadregionalna. Zdecydowanie lepsze byłoby przyjęcie nazwy Inter Regio Express (IRE). Uzyskujemy wówczas czytelne, logiczne nazewnictwo od najwolniejszych pociągów regionalnych po najszybsze połączenia ponadregionalne.
REGIO – pociąg regionalny lokalny
REGIO EXPRESS – regionalny pociąg pośpieszny
Inter Regio – ponadregionalny pociąg pośpieszny
Inter Region Express – ponadregionalny ekspres