W referendum strajkowym przeprowadzonym w dniach 5-26 sierpnia 2013 r. w zakładach spółki Przewozy Regionalne udział wzięło 56,4 proc. załogi, w związku z czym jest ono ważne, a wyniki wiążące. Aż 96 proc. pracowników biorących udział w referendum opowiedziało się za podjęciem strajku w przypadku fiaska rozmów w sprawie paktu gwarancji pracowniczych.
– Spór zbiorowy powstał w wyniku braku dialogu społecznego oraz uchylania się władz spółki od podjęcia rokowań. Pracownikom Przewozów Regionalnych grożą zwolnienia z pracy wskutek przejmowania rynku przez konkurencyjne firmy m.in. w województwie kujawsko-pomorskim, dolnośląskim, wielkopolskim, a także wobec planowanego podziału spółki. Chcemy m.in. zapewnić im ochronę i możliwość zatrudnienia u nowych pracodawców w trybie art. 231 Kodeksu pracy. W sporze nie chodzi o pieniądze, tylko o wprowadzenie cywilizowanych zasad obowiązujących w całej Europie. Nowe podmioty powstające w województwach powinny być budowane na bazie istniejących zakładów. Pozytywnym przykładem jest spółka Koleje Mazowieckie utworzona na bazie Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych, a negatywnym Koleje Śląskie, które „zafundowały” pasażerom zimowy chaos na torach. Chcemy, aby marszałkowie poczuli się odpowiedzialni za ludzi pracujących w Przewozach Regionalnych – powiedział Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.
Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. W 2008r. w wyniku usamorządowienia spółka została wydzielona z Grupy PKP. Przedsiębiorstwo należy obecnie do samorządów województw.