Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Reaktywować linię Brzeg - Nysa!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-07-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
OKOKO, 11 lipca 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Reaktywować linię Brzeg - Nysa!
Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie od ponad pół roku stara się o reaktywację zamkniętej dla ruchu pasażerskiego (już po raz drugi) linii lokalnej Brzeg - Nysa oraz poprawy oferty regionalnej komunikacji kolejowej w woj. opolskim.

17 czerwca Komitet wystosował list do marszałka opolskiego o treści:

"Pan Józef Sebesta
Marszałek Województwa
Opolskiego
Urząd Marszałkowski
Województwa Opolskiego
ul. Piastowska 14
45-082 Opole


Szanowny Panie Marszałku

Jako Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie po raz kolejny apelujemy do Pana w sprawie podjęcia stanowczych działań dotyczących reaktywacji linii Brzeg - Nysa. Prosimy, apelujemy, domagamy się tego od ponad pół roku
i w dalszych działaniach publicznych dotyczących tego tematu będziemy nadzwyczaj konsekwentni. Wraz z Biurem Koordynacji Komunikacji Kolejowej i Społecznym Rzecznikiem Niezmotoryzowanych reprezentujemy 2000 pasażerów, którzy podpisali się pod protestami dotyczącymi likwidacji pociągów na Opolszczyźnie w grudniu 2006 roku i 1 lutego 2007 roku. Posiadamy kopię wszystkich tego typu protestów: od poszkodowanych pasażerów, starostw i gmin. Przypominamy, że protesty te zostały niemal całkiem zlekceważone przez zarząd UM (rozesłano jedynie szablonowe odpowiedzi bez obietnicy jakiejkolwiek poprawy regionalnej komunikacji kolejowej i reaktywacji linii Brzeg - Nysa).

1) Proponowaliśmy rozpisanie przetargu na linie spalinowe (szynobusowe) Opolszczyzny w ramach ilości posiadanych przez UMWO szynobusów: z obsługą tras Opole - Kluczbork, Kędzierzyn - Nysa i Nysa Brzeg (Opole - Nysa po pozyskaniu taboru). Propozycja została jawnie oraz publicznie zlekceważona, mimo publicznych (prasowych, radiowych) obietnic pana Andrzeja Kasiury, że "każdą poważną propozycję dotyczącą konkurencyjnego przewoźnika rozpatrzymy".

2) Poważną propozycją było zaproszenie przez nas prywatnego przewoźnika do rozmów i negocjacji z zarządem i sejmikiem UMWO. Jak wszyscy wiemy - po dwóch spotkaniach (w tym jednym podejrzanie przeciągniętym w czasie) - nikt nie wziął tej "poważnej propozycji" pod uwagę. Tymczasem przewoźnik wyraźnie przedstawił Państwu, że - uwaga - przy użyczeniu szynobusów lub nawet dzierżawie taboru MOŻE PASAŻERÓW WOZIĆ NA TYCH LINIACH CO NAJMNIEJ O 30 PROCENT TANIEJ!!! Tylko na trzech liniach spalinowych mieliby Państwo oszczędność co najmniej MILIONA złotych rocznie. W praktyce można by zejść w kosztach (dotacjach) o wiele niżej! A przy okazji za mniejszą cenę mieć lepszą obsługę i więcej pociągów na liniach lokalnych. Zarząd odrzucił tę propozycję, ku naszemu wielkiemu zdumieniu. Nie zależy Panu, Panie Marszałku, na LEPSZYM wykorzystaniu funduszy publicznych? Czy tak ma wyglądać gospodarka PUBLICZNYMI pieniędzmi, skoro proponowaliśmy alternatywne możliwości? Czy wiecznie Państwo zamierzacie pokrywać ZAWYŻONE i niekonkurencyjne żądania i szantaże finansowe monopolisty PKP PR?!

3) Pan Andrzej Kasiura w rozmowie z nami podkreślał "mocne naciski" rzekomo idące z rządu, aby kolej "usamorządowić". My uważamy, że jest to zwyczajne przekłamanie. Otóż "mocne naciski" nie przeszkodziły województwu Kujawsko-Pomorskiemu ogłosić przetarg na linie spalinowe na swoim terenie. Przetarg ten - jak wiemy - wygrał prywatny przewoźnik PCC Rail - Arriva, który będzie woził pasażerów za cenę dopłat co najmniej 30 procent mniejszą od PKP PR. I to z większą ilością pociągów! Myśmy proponowali to samo już pół roku temu i ostrzegaliśmy, że konsekwencje zaniechania odbiją się tym, że Opolszczyzna straci możliwość pozyskania prywatnego przewoźnika, jeśli ten na początek wjedzie do innego województwa. Tak właśnie się staje. I Panie Marszałku, na Panu i zarządzie spoczywa odpowiedzialność za taki stan rzeczy – za niewykorzystaną szansę.
Tymczasem - oprócz (jak się okazało) pozorowanych działań i rozmów z proponowanym przez nas przewoźnikiem CTL Rail - zarząd UMWO nawet nie raczył odpisać na pismo PCC Rail - Arriva, w którym przewoźnik proponował Wam współpracę
i spotkanie. Wiemy to nie tylko z kopii pism, ale także bezpośrednio od PCC. Widać, jakie w rzeczywistości były Wasze intencje w tej sprawie.

4) Przestrzegaliśmy przed podpisywaniem 3-letniej umowy ramowej z monopolistą PKP Przewozy Regionalne. Państwo to zrobiliście, wbrew logice - tym samym sankcjonując MONOPOL tego arcy drogiego przewoźnika na opolskich torach. Niektóre województwa tego NIE ZROBIŁY, bo nikt nie musiał takiej umowy podpisywać, jak Państwo argumentowali. Kujawsko-Pomorskie rozpisało przetargi na lata 2008-2011, nie podpisując takiej umowy. I dobrze na tym wyjdą. My na Opolszczyźnie - nie.

5) Postulowaliśmy również o bezwzględny powrót NIEZALEŻNYCH KOORDYNATORÓW kolejowych, którzy od ponad 5 lat (2001-2006) budowali z trudem renomę opolskiej kolei regionalnej, wyrażającej się taktowym rozkładem, skomunikowaniami na stacjach, relatywnie wysoką częstotliwością kursów oraz oszczędnościami w dotacjach. Zarząd - wbrew głosom rozsądku - zakończył z nimi współpracę. Obecnie nasi byli koordynatorzy układają taktowe rozkłady jazdy dla woj. Łódzkiego i Wielkopolskiego na rok 2008. Przestrzegaliśmy, że efekty zaniechania niezależnej koordynacji kolejowej pojawią się nader szybko, albowiem PKP zrobi sobie z rozkładem niemal wszystko co zechce (m.in. ułoży niektóre pociągi pod dowóz kolejarzy), nadal wymuszając od Państwa zawyżone dotacje. Obecnie Opolszczyzna postrzegana jest jako region kolejowy idący równią pochyłą - w dół. Podczas kiedy woj. Dolnośląskie chce reaktywować pociągi oraz PRZEJMOWAĆ linie lokalne. Mają nawet na ten cel fundusz w RPO (Opole w ogóle w funduszu RPO nie ma pieniędzy na remonty lub przejęcia linii lokalnych, co jest poważnym błędem polityki komunikacyjnej w regionie). Ale w woj. Dolnośląskim dokonano radykalnych zmian m.in. we władzach departamentu transportu.
Naszym zdaniem departament infrastruktury UMWO NIE RADZI sobie z tymi problemami, na co zwracaliśmy już wielokrotnie uwagę. Naszym zdaniem departament infrastruktury nie ma ludzi o ODPOWIEDNICH kompetencjach do zajmowania się skomplikowanymi niuansami układania kolejowych rozkładów jazdy, skomunikowań, obiegów składów itp. I Państwo sami nie poradzicie sobie z tym zagadnieniem. Ile razy jeszcze mamy "prorokować", przestrzegać i powtarzać TO SAMO?!

6) Postulowaliśmy wprowadzenie autobusu szynowego SA 103 - 013 na trasę Brzeg - Nysa. Został on zakupiony z "wolnej ręki" i kursowanie na tej linii było głównym argumentem dla UZP, aby ten wydał zezwolenie na taki przyspieszony tryb zakupu. Jak Pan wie posiadamy całą dokumentację tego przetargu (ustawa o informacji publicznej). Posiadaliśmy również nadzwyczaj wiele cierpliwości, czekając na jakiekolwiek decyzje w sprawie wznowienia przewozów na linii Brzeg - Nysa. Takich decyzji do teraz NIE MA.

Ponieważ - o czym Pan, Panie Marszałku również wie - wyczerpaliśmy wszystkie drogi PARTNERSKIEGO rozwiązania tych problemów (bo UMWO nie chciało naszej, ani innej współpracy w owym zakresie) oświadczamy, że my we współpracy z innymi organizacjami pójdziemy swoją drogą - Państwo swoją. Obiecujemy, że przez całą resztę kadencji będziemy drogami publicznymi (oraz innymi) przypominać, pokazywać, podsumowywać "efekty" działań (a raczej zaniechań) zarządu UMWO na polu regionalnej komunikacji kolejowej.
Jesteśmy w tym nawet LEPSI, niż zarząd UMWO był do tej pory w kompletnym lekceważeniu naszych propozycji, postulatów oraz apelów. I bardzo cierpliwi.

Jednakże proponujemy raz jeszcze (doprawdy nie wiemy po raz już który) ścieżkę WSPÓŁPRACY, Panie Marszałku, choć - przyznajemy - po ostatnich wydarzeniach dotyczących potraktowania propozycji prywatnego przewoźnika - mamy spore wątpliwości w skutek naszej kolejnej prośby. Jednak spróbujmy RAZ JESZCZE.

1) W imieniu 800 pasażerów Brzegu, Olszanki, Grodkowa, Chróściny Nyskiej, Skoroszyc, Pakosławic i Nysy, którzy podpisali się własnoręcznie na protestach dotyczących zamknięcia linii Brzeg - Nysa, prosimy o PONOWNE WPROWADZENIE PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH na tej linii od nowego rozkładu jazdy PKP - czyli od 9 grudnia 2007 roku. Na początek może być to nawet dotychczasowy przewoźnik PKP Przewozy Regionalne. Przy wprowadzeniu trzech - czterech par (co nie jest wystarczającą ofertą - prywatny przewoźnik chciał wprowadzić 6 par! za 30 procent mniejszą cenę) - macie Państwo oszczędności co najmniej 400 - 500 tysięcy złotych rocznie na tej linii. Oczywiście przy kursach na szynobus.
Obecny czas jazdy wynosi dla szynobusu tylko jedną godzinę z Brzegu do Nysy (prędkość 60 - 70 km/h przy czasie jazdy PKS-u od 1 godz. 20 minut do 1 godz. 40 minut i przy znacznie mniejszej cenie kolejowych biletów miesięcznych).

2) Postulujemy, aby w przyszłym roku rozpisać przetarg na trzy linie spalinowe Opolszczyzny: Opole - Kluczbork, Kędzierzyn - Nysa i Nysa - Brzeg wraz z użyczeniem/dzierżawą czterech szynobusów UMWO zwycięzcy przetargu. Czyli podobnie jak zrobiono to w woj. Kujawsko-Pomorskim. Teraz już nie macie Państwo argumentu, że nie można i nie da się. Bo MOŻNA I DA SIĘ! Tylko czemu znów ktoś nas uprzedził?
Przetarg należałoby zorganizować już w pierwszym kwartale 2008 roku - tak, aby wybrany przewoźnik mógł się do zadania należycie przygotować i zacząć wozić ludzi od grudnia 2008 roku. Tłumaczenie, że "niedasię" (z języka PKP) w niczym nas nie zadawala. Nie trzeba było ulegać presji i podpisywać 3-letniej umowy ramowej
z PKP, blokującej tego typu inicjatywy. To była Wasza decyzja - nie nasza, Panie Marszałku. Myśmy sto razy przed nią przestrzegali. Podobnie jak przed efektami oraz konsekwencjami innych działań.

3) Poniżej nasze postulaty dotyczące poprawienia kolejowej komunikacji regionalnej na Opolszczyźnie w nowym rozkładzie jazdy pociągów. Zostały one uzgodnione wespół z Biurem Koordynacji Komunikacji Kolejowej działającej obecnie na Opolszczyźnie w ramach projektu Społecznego Rzecznika Niezmotoryzowanych.
Punkty zawierają także propozycję wznowienia na początek trzech par pociągów na linii Brzeg - Nysa (wydłużenie relacji Kędzierzyn - Nysa do Brzegu) z jednoczesną likwidacją trzech najmniej frekwencyjnych pociągów na liniach Opole - Brzeg oraz Opole - Kędzierzyn Koźle. Nie chcemy likwidacji żadnych pociągów. Jednak jest to opcja awaryjna, na uratowanie zamkniętej linii lokalnej (łączącej miasta powiatowe) i przeczekanie do przetargu, który wyłoni TAŃSZEGO i lepszego przewoźnika prywatnego na liniach spalinowych Opolszczyzny. Państwo jednak SAMI nie chcieliście rozpisać takiego przetargu i konsekwencje wysokich dopłat do przewozów regionalnych spadają na zarząd UMWO.
Proponujemy wprowadzenie następujących zmian do nowego rozkładu jazdy pociągów:

1) 61100 relacji Opole odjazd ok. 5.36 - Warszawa; zatrzymać na stacji Fosowskie (skomunikowanie z Zawadzkiego i na Tarnowskie Góry)
2) 16111 relacji Warszawa - Opole przyjazd ok. 20.20; zatrzymać na stacji Fosowskie (skomunikowanie do Zawadzkiego)
3) 64420 relacji Fosowskie 6.59 - Tarnowskie Góry; zmienić odjazd na 6.09 (poprawa dojazdu do szkół w Tarnowskich Górach i na skomunikowanie do Katowic)
4) 66424 relacji Fosowskie odjazd 15.00 - Zawadzkie; zmienić relacje na Fosowskie 7.09 - Kiełcza (poprawa dojazdu do szkół w Zawadzkim oraz likwidacja pociągu służbowego na odc. Zawadzkie - Kielcza)
5) 66430 relacji Opole 20.18 – Zawadzkie; przywrócenie wcześniejszego odjazdu o 19.18 (powrót z pracy po 19)
6) 9940 relacji Nysa 12.46 - Opole; zmienić na Nysa 4.56 - Opole 6:14
7) 9930 relacji Nysa 5.17 - Opole; zmienić na Nysa 5.46 - Opole 7.07
8) 9934 relacji Nysa 7.32 - Opole; zmienić termin na kursuje w dni robocze
9) nowy relacji Nysa 9.06 - Opole; w zestawieniu SA103 z terminem: kursuje od poniedziałku do piątku do 13.I; 11.II-25.IV; 5.V-15.VI i od 15.IX oprócz 24.III i 11.XI (kursowanie w planie pociągu nr 99024 relacji Jesenik - Opole)
10) 9938 relacji Nysa 11.32 - Opole; prowadzić 14 min później w połączeniu z poc. 933 relacji Opole-Kluczbork
11) 9931 Opole 5.50 - Nysa 7.21; wprowadzić Opole 6.13 - Nysa 7.31 (w tym samym planie poc. 99021)
12) nowy relacji Opole 11.28 - Nysa 12.46; w zestawieniu SA103 z terminem: kursuje od poniedziałku do piątku do 13.I; 11.II-25.IV; 5.V-15.VI i od 15.IX oprócz 24.III i 11.XI
13) 1142 relacji Oleśnica - Kluczbork 7.20; zmiana terminu ze szkolnego na codziennie oprócz 25, 26.XII; 23, 24.III; 1-3.V; 8-10.XII (dojazd do pracy i skomunikowania w Kluczborku)
14) 22 relacji Brzeg 6.39 - Opole 7.16; wprowadzić o 10 min. później (dojazd do szkół na 8 rano)
15) 64224 relacji Opole 8.10 - Gliwice; odwołać na odc. Opole - Kędzierzyn Koźle, a w zamian poc. nr 6432 relacji Wrocław - Kędzierzyn Koźle zmienić termin kursowania na odcinku Opole - Kędzierzyn Koźle: codziennie (zamiast w dni robocze) i nowy relacji Opole 12.10 - Kędzierzyn Koźle z terminem: kursuje w dni robocze
16) 28 relacji Brzeg 9.19 - Opole; zmiana terminu szkolnego na kursuje w dni robocze
17) 30 relacji Brzeg 13.19 - Opole; odwołać
18) 6440 relacji Wrocław 15.08 - Kędzierzyn Koźle; odwołać na odc. Brzeg - Kędzierzyn Koźle
19) 12 relacji Wrocław 13.38 - Opole i 64234 Opole 15.10 - Kędzierzyn Koźle; połączyć w relacje Wrocław - Kędzierzyn Koźle
20) 46223 relacji Kędzierzyn Koźle 5.34 - Opole; odwołać
21) 21 relacji Opole 11.04 - Brzeg; odwołać
22) 17 relacji Opole 15.56 - Wrocław; zmienić termin na odc. Opole - Brzeg na: kursuje codziennie oprócz 23-26.XII; 1.I; 23,24.III; 2-4.V; 9-11.XI
23) 29 relacji Opole 16.34 - Brzeg; odwołać
24) 46121 relacji Kędzierzyn Koźle 6.05 - Nysa; zmiana terminu na: kursuje codziennie
25) 46123 relacji Kędzierzyn Koźle 8.05 - Nysa; zmiana odjazdu na 10.05
26) 46125 relacji Kędzierzyn Koźle 13.05 - Nysa; zmiana relacji na Kędzierzyn Koźle - Nysa - Brzeg i terminu kursowania na codziennie
27) 46131 relacji Kędzierzyn Koźle 16.05 - Nysa; zmiana relacji na Kędzierzyn Koźle - Nysa - Brzeg; termin kursowania codziennie
28) nowy pociąg relacji Nysa odjazd 5.30 - Brzeg z terminem kursowania: codziennie oprócz niedziel i świąt; kursuje 1.XI
29) 64124 relacji Nysa 7.36 - Kędzierzyn Koźle; zmiana relacji na Brzeg odjazd 6.35 - Nysa - Kędzierzyn Koźle
30) 64128 relacji Nysa 12.36 - Kędzierzyn Koźle; zmienić odjazd na 10.36
31) 64130 relacji Nysa 14.36 - Kędzierzyn Koźle; zmienić termin na codziennie
32) 64132 relacji Nysa 16.36 - Kędzierzyn Koźle; zmiana relacji na Brzeg odjazd 15.35 - Nysa - Kędzierzyn Koźle
33) 64134 relacji Nysa 19.36 - Kędzierzyn Koźle; zmiana relacji na Brzeg odjazd 18.35 - Nysa - Kędzierzyn Koźle i terminu kursowania na (B) oprócz 24,25,31.XII; 23.III; 30.IV; 2,21.V; 14.VIII; 10.XI
34) 77020 relacji Kamieniec Ząbk. - Nysa 7.28 i 7045 relacji Nysa 17.40 - Kamieniec Ząbk.; zmienić zestawienie na SU42+2B i połączyć z pociągami do i z Opola

Powyższe zmiany wpłyną na poprawę komunikacji kolejowej w regionie, umożliwiając dojazdy i powroty do i z pracy, szkół, na studia, do urzędów, szpitali, na zakupy czy turystycznie. UWAGA: BEZ PODWYŻSZENIA DOFINANSOWANIA DLA PKP PR. Liczymy na wprowadzenie wszystkich zmian i na reaktywację linii Brzeg - Nysa. Prosimy o SZYBKĄ odpowiedź Pana Marszałka w tej newralgicznej sprawie.

Z poważaniem

Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie
Nasza strona: http://www.okoko.go.pl/

Robert Wyszyński (koordynator)
Anna Ostrowska
Szymon Godecki
Waldemar Matkowski"

Odpowiedź marszałka opolskiego:

Pan
Robert Wyszyński
Obywatelski Komitet Obrony Kolei
na Opolszczyźnie



W odpowiedzi na list otwarty z dnia 17 czerwca br. w sprawie przywrócenia kursowania połączeń na linii kolejowej Nysa – Brzeg uprzejmie informuję, jak niżej.

Zarząd Województwa Opolskiego nie zlekceważył żadnego wniosku o przywrócenie połączeń na linii Nysa – Brzeg i w udzielanych odpowiedziach każdorazowo przedstawialiśmy faktyczne i obiektywne uzasadnienie naszych decyzji w tej sprawie.
Ze względu na fakt, że podstawy tych decyzji są Panu znane z naszych poprzednich wystąpień nie będziemy ich ponownie przytaczać.

Zarząd Województwa Opolskiego w odpowiedzi na prośbę prywatnych przewoźników: PCC Rail S.A. i Arriva z lutego br. (o której wspomina Pan, że pozostała bez odpowiedzi z naszej strony) zorganizował wspólnie z Zarządem Województwa Śląskiego spotkanie w marcu br. w Katowicach, na którym zapoznaliśmy się z warunkami ewentualnej współpracy w zakresie obsługi linii kolejowych na terenie Województwa Opolskiego. Podobne spotkanie odbyło się również w kwietniu br. w Opolu w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, na którym przewoźnik otrzymał od nas szczegółowe informacje dotyczące linii kolejowych, będących przedmiotem zainteresowania (linie nie zelektryfikowane). Wiemy również, z informacji przekazanych przez Pana oraz Pana Marka Szpirko – przedstawiciela Stowarzyszenia Zielone Mazowsze z Warszawy, że drugi przewoźnik - CTL Rail, z którym również odbyliśmy spotkania, nie jest obecnie zainteresowany i przygotowany do obsługi kolejowego ruchu regionalnego.

W zakresie planów ewentualnego przywrócenia przewozów na linii Nysa – Brzeg wyjaśniam, że aktualnie pracujemy nad przygotowaniem specyfikacji istotnych warunków zamówienia związanego z próbą zapewnienia obsługi tej linii przy minimalnych dopłatach z budżetu województwa. Nie ma obecnie ustalonego terminu ogłoszenia przetargu i nie ma na razie dodatkowych środków w budżecie województwa na ten cel.

Pewnym problemem jest dla nas również fakt, że zakupiony w styczniu br. autobus szynowy (faktycznie planowany w marcu 2006r. jako tabor do obsługi linii Nysa - Brzeg) jest obecnie eksploatowany w zastępstwie autobusu produkcji KZM Kolzam S.A., który na początku bieżącego roku uległ poważnemu wypadkowi i do dnia dzisiejszego jest całkowicie wyłączony z ruchu. Także na dzień dzisiejszy dysponujemy wyłącznie 3 pojazdami szynowymi, tak jak miało to miejsce w 2006 roku.

Odnosząc się do Pana uwag, iż tut. Urząd nie korzysta już ze współpracy z niezależnymi ekspertami kolejowymi, którzy niewątpliwie swoim doświadczeniem i wiedzą niejednokrotnie pomogli wprowadzić na opolskie tory korzystne dla pasażerów rozwiązania w organizacji przewozów regionalnych, uprzejmie informuję, że Zarząd Województwa Opolskiego w dniu 28 maja br. zawarł umowę z Instytutem Rozwoju i Promocji Kolei w Warszawie, która obejmuje swym zakresem m.in.: weryfikację i ocenę opracowanego projektu rozkładu jazdy pociągów regionalnych 2007/2008, weryfikację i ocenę skomunikowań na stacjach węzłowych województwa oraz leżących na terenie województw ościennych, analizę elementów kosztowych oferty przewozowej na 2008 rok, przygotowanie projektu specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zgodnej z wymogami ustawy Prawo zamówień publicznych, na świadczenie usług publicznych w zakresie pasażerskich przewozów kolejowych na wybranych liniach Województwa Opolskiego. Przy czym chcę podkreślić, że wybrany do świadczenia ww. usług podmiot, tj. Instytut Rozwoju i Promocji Kolei, współpracował już z tut. Urzędem w latach 2001-2004 wprowadzając z sukcesem pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązania w zakresie cyklicznego ruchu pociągów.

W zakresie zawarcia przez Województwo Opolskie w dniu 8 marca 2007r. umowy ramowej z przewoźnikiem – „PKP Przewozy Regionalne” Sp. z o.o. na świadczenie usług publicznych w zakresie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na terenie Województwa Opolskiego w latach 2007-2009, tj. w trzech kolejno obowiązujących rozkładach jazdy wyjaśniam, że w związku z wymogami znowelizowanej w lutym 2006r. ustawy o transporcie kolejowym samorząd był zobowiązany do zawarcia umowy ramowej na okres co najmniej 3 lat. Ponadto na podstawie umowy ramowej zawierane są umowy roczne nie później niż na 1 miesiąc przed wejściem w życie rozkładu jazdy (art. 40 ust. 4b ustawy). Dlatego wiedząc, że umowa roczna na rozkład jazdy 2006/2007 może zostać, zgodnie z ustawą, zawarta nie później jak na początku listopada 2006r., już w sierpniu 2006r. samorząd podjął decyzję o udzieleniu zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki – Spółce PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., która wówczas była faktycznie jedynym przewoźnikiem, który byłby w stanie wykonać zamawiane przewozy w latach 2007-2009. Województwo Opolskie, podobnie jak inne samorządy w Polsce, działając zgodnie
z obowiązującym prawem, zrealizowało rozpoczętą w sierpniu 2006r. procedurę zamówienia publicznego, która została zakończona zwarciem w dniu 8 marca br. umowy ramowej
i rocznej na rozkład 2006/2007.

Mimo naszych starań, samorząd nie był w stanie dotrzymać ustawowych terminów zawarcia umowy z przyczyn niezależnych od nas (m.in.: początkowe roszczenia finansowe przewoźnika nie były możliwe do spełnienia przez samorząd, zawieszenie przez PKP PR przewozów od 10 grudnia 2006r. nie konsultowane z samorządem, konieczność zmiany oferty przewozowej i zwiększenie o 1.250 tys. zł dotacji zaplanowanej na pokrycie deficytu przewoźnika w 2007r.) oraz w związku z obligatoryjną kontrolą uprzednią Urzędu Zamówień Publicznych w Warszawie.

Niedotrzymanie przez Województwo Opolskie ustawowego terminu zawarcia umowy z PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. było również przedmiotem kontroli Najwyższej Izby Kontroli prowadzonej w tut. Urzędzie w listopadzie i grudniu 2006 roku. W styczniu 2007 r. w wystąpieniu pokontrolnym NIK zobowiązała Województwo Opolskie do jak najszybszego zawarcia z PKP PR umowy ramowej na okres nie krótszy niż 3 lata.

Odnośnie zaproponowanych w Pana liście zmian do przygotowywanej oferty przewozowej 2007/2008 uprzejmie informuję, że Pana wniosek zostanie rozważony w naszych wspólnych pracach z PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz Instytutem Rozwoju i Promocji Kolei nad ostatecznym kształtem rozkładu jazdy pociągów regionalnych. Uwzględniając powyższe wyjaśnienia nie podzielamy Pana obaw o przyszłość
i dalszy rozwój kolei regionalnych na terenie Województwa Opolskiego i wyrażamy nadzieję, że z biegiem czasu pozytywne skutki planowanych rozwiązań, tj. rozkład jazdy pociągów 2007/2008, zakupy kolejnych pojazdów szynowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, czy przetarg na pilotażową obsługę wybranych linii kolejowych, spowodują zwiększenie zainteresowania pasażerów koleją regionalną i umożliwią świadczenie usług w coraz lepszym standardzie. Jednocześnie pragnę podziękować za przekazane obszerne informacje związane
z zamówieniem publicznym w Województwie Kujawsko-Pomorskim na obsługę przewozów regionalnych. Z pewnością skorzystamy z tych doświadczeń przy przygotowaniu podobnych rozwiązań w Województwie Opolskim.

Z poważaniem:

Członek zarządu UMWO
Andrzej Kasiura"

Komentarz Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie do odpowiedzi UMWO:

"Oprócz oficjalnej treści listu informujemy, że od kilku tygodni zarówno Biuro Koordynacji Komunikacji Kolejowej działające obecnie na Opolszczyźnie w ramach projektu Społecznego Rzecznika Niezmotoryzowanych (w tym projekcie biorą udział Krzysztof Rytel, Wojciech Szymalski, Marek Szpirko, Stanisław Biega i Robert Wyszyński), jak i Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie (Robert Wyszyński, Anna Ostrowska, Szymon Godecki i Waldemar Matkowski) utrzymują stały kontakt z departamentem infrastruktury UM woj. opolskiego. Przesyłamy uwagi i wskazówki; konsultujemy wzajemnie zagadnienia dotyczące planowanego przetargu. SIWZ do przetargu - jak wiemy - robi Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.

Przetarg miałby być ogłoszony w 4. kwartale 2007 roku, a ewentualne wznowienie przewozów na linii Brzeg - Nysa w 2. lub 3. kwartale 2008 roku. Bardzo cieszymy się z faktu, że - po okresie przepychanek i wzajemnego niezrozumienia - nastał czas owocnej, miejmy nadzieję, współpracy między UMWO a niezależnymi od PKP organizacjami zajmującymi się tematyką kolejową i zrzeszającymi ekspertów oraz pasjonatów kolejnictwa. Mamy nadzieję, że nie jest to chwilowa zmiana sytuacji, ale stan trwały.

Zawsze zaznaczaliśmy, że chcemy być partnerami dla działań UM, pod warunkiem, że władze samorządowe będą szanowały zarówno nas jako równorzędnych partnerów, jak i pasażerów pociągów (w tym ok. 2000 tych, którzy podpisali się w licznych protestach).
Z naszej wiedzy pozyskanej z UMWO wynika, że na naprawę nieczynnego szynobusu SA109 PKP PR rozpisały przetarg. Jest więc nadzieja, że za kilka miesięcy pojawi się on na torach i UM będzie dysponował 4 pojazdami. Z drugiej strony można zadać pytanie: dlaczego operator, któremu użyczono tabor, wykonuje naprawę tak długo i dlaczego pojazd Urzędu Marszałkowskiego jest i będzie wyłączony z ruchu prawie rok?

Jednocześnie pragniemy odnieść się do kwestii spotkań zarządu UM oraz Sejmiku z prywatnymi przewoźnikami. Przypominamy, że z inicjatywy Komitetu zorganizowane zostały dwa spotkania z CTL Rail, natomiast nie mieliśmy bezpośredniego wpływu na spotkania z PCC Rail - Arriva. Nasze informacje dotyczące zarzutów braku kontaktu zarządu UM z PCC Rail - jak się okazało: błędne - pochodziły od jednego z pracowników PCC. Być może nie wiedział on o tych spotkaniach. Nie sprawdziliśmy tej informacji i dlatego serdecznie przepraszamy zarząd UM za nasze niesłuszne w tym przypadku pomówienie. Jednocześnie bardzo cieszymy się, że takie spotkania się odbyły. Im więcej spotkań z prywatnymi przewoźnikami, tym szersza i większa wiedza zarządu UM dotycząca możliwości wprowadzenia alternatywnych rozwiązań, wzorowanych w przyszłości na tych zastosowanych w woj. kujawsko-pomorskim.

Czego sobie, pasażerom, zarządowi UM oraz wszystkim tym, którym zależy na rozwoju regionalnej komunikacji kolejowej życzymy.
Nasza strona:
http://www.okoko.go.pl/

Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie"
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5