W ramach projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, władze woj. małopolskiego zamierzają reaktywować ruch pasażerski na odcinku Skawina – Podbory Skawińskie, czyli na fragmencie trasy Skawina – Oświęcim. Wznowienie przewozów nastąpi najprawdopodobniej dopiero po 2015 r.
Mianem projektu SKA określa się szereg działań mających na celu wzrost znaczenia roli transportu kolejowego w obsłudze aglomeracji krakowskiej (SKA nie jest projektem związanym z powołaniem nowej, samorządowej spółki przewozowej). Głównym elementem SKA jest zakup 10 pojazdów ezt, 6 trójczłonowych i 4 dwuczłonowych, przystosowanych do prędkości 160 km/godz. Dostawy pociągów, które wyprodukuje bydgoska Pesa, rozpoczną się latem 2014 r.
Pociągi SKA mają kursować na trzech trasach: MPL Balice – Wieliczka Rynek-Kopalnia, Trzebinia – Tarnów i Sędziszów – Podbory Skawińskie. W tym ostatnim przypadku, będzie się to wiązać z reaktywacją przewozów pasażerskich na odcinku Skawina – Podbory, będącym fragmentem trasy Skawina – Oświęcim, gdzie ruch pociągów regionalnych zawieszono w grudniu 2012 r. Przyczyną była słaba frekwencja, wynikająca z bardzo niskich prędkości handlowych.
Stacja Podbory Skawińskie znajduje się na terenie miasta Skawina. Zadaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Małopolskiego pytanie, czy przewidywana jest reaktywacja przewozów tylko do stacji Podbory, czy na całej trasie do Oświęcimia. PKP PLK prowadzą obecnie prace rewitalizacyjne na odcinku Skawina – Oświęcim, które mają doprowadzić do podniesienia prędkości z 40 do 80 km/godz.
- W tej chwili województwo małopolskie bierze pod uwagę tylko reaktywację odcinka Skawina-Podbory. Ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły. Na razie trudno odpowiedzieć na pytanie, od kiedy mogłyby zacząć kursować pociągi na tej trasie. Województwo planuje uruchomić trzy linie SKA. Uruchomienie pierwszej linii, MPL Balice-Wieliczka jest planowane w rozkładzie jazdy 2014/2015. Ten termin zależy jeszcze od kalendarza prac modernizacyjnych. Tak więc druga i trzecia linia zostaną uruchomione już po 2015 roku – informuje Agnieszka Grybel-Szuber z UMWM.
Oprócz zakupu nowych ezt, w ramach projektu SKA ma zostać wdrożona Małopolska Karta Aglomeracyjna, czyli system wspólnego biletu integrującego różne gałęzie transportu zbiorowego. Rozwinięty zostanie też m.in. system informacji pasażerskiej i sieć parkingów P&R.