Przewozy Regionalne starają się o możliwie szybkie wznowienie kursów z Poznania do Frankfurtu – poinformował nas przewoźnik. Dziś finansowane ze środków MIiR RegioEkspresy ruszają w swoją trasę po raz ostatni, ale być może jeszcze w styczniu wrócą do rozkładu jako weekendowe pociągi komercyjne. Samorządowa spółka szuka też środków na uruchomienie popularnych kursów w budżetach samorządowych.
Wraz z końcem roku z rozkładu jazdy wycofane zostaną uruchomione zaledwie pięć miesięcy temu RegioEkspresy „Kowalski” i „Schmidt” łączące stolicę Wielkopolski z ważnym węzłem komunikacyjnym wschodnich Niemiec – Frankfurtem nad Odrą. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie przyznało dotacji na utrzymanie połączeń w 2015 roku, tłumacząc decyzję zmniejszoną pulą pieniędzy na finansowanie kursów międzynarodowych. – Biorąc pod uwagę ograniczenie dostępnych środków, nie ma możliwości utrzymania obecnego zakresu połączeń dotowanych z budżetu państwa – powiedział nam w listopadzie Piotr Popa, rzecznik resortu.
Weekendowe RE na zasadach komercyjnych?
Być może jednak otwarte w sierpniu zeszłego roku połączenie wróci do grafiku kursów. – Prowadzimy rozmowy z przewoźnikiem DB Regio. Chcielibyśmy, aby jeszcze w styczniu 2015 r. udało się wznowić ruch pociągów z Poznania do Frankfurtu nad Odrą – mówi Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych. Pasażerowie raczej nie mogą jednak liczyć na przywrócenie dotychczasowego kształtu oferty. – Początkowo pociągi RE kursowałyby na zasadach komercyjnych w weekendy, czyli w czasie, kiedy cieszą się one największą popularnością – zaznacza przedstawiciel przewoźnika.
Czy pociągi za granicę dofinansuje marszałek?
– Jednocześnie cały czas staramy się pozyskać nowego organizatora tych pociągów – zapewnia Michał Stilger. – O szczegółach będziemy mogli poinformować w późniejszym czasie – dodaje. Samorządowa spółka liczy więc prawdopodobnie na finansowe zaangażowanie wielkopolskiego samorządu, który wspierał starania o przywrócenie bezpośrednich połączeń z Brandenburgią o charakterze regionalnym (pociągi RE były pierwszymi takimi kursami po dwuletniej przerwie). Wielkopolski urząd marszałkowski nie odpowiedział nam jednak na pytania o ewentualne plany dofinansowania RegioEkspresów.
Chcą PR, chce DB Regio
O utrzymanie kursów z Poznania do Frankfurtu nad Odrą zabiega równolegle także DB Regio, które zapewnia obsługę taborową połączeń. – Decyzja o likwidacji kursów jest dla nas absolutnie zaskakująca, licząc na stałe połączenie wprowadziliśmy wraz ze zmianą rozkładu 14 grudnia ofertę Posen-Ticket – skomentował Joachim Trettin, dyrektor DB Regio Nordost. W komunikacie prasowym przewoźnika z 23 grudnia czytamy, że DB chciałoby utrzymania obu likwidowanych pociągów.
Spore cięcia noworoczne
Przypomnijmy, że koniec roku przyniósł likwidację także kilku innych kursów. Dziś po raz ostatni wyrusza w trasę pociąg interRegio z Krakowa do Ostrawy przez Skawinę i Oświęcim, on także nie znalazł się na liście połączeń dofinansowanych przez MIiR w roku 2015. Bardzo duże cięcia obejmą także ruch pociągów regionalnych na Podkarpaciu. Od jutra nie będą kursować wszystkie cztery pociągi Regio na linii Jasło – Zagórz. Znacznie mniej kursów uruchamianych będzie też na trasie Rzeszów – Jasło. O połowę mniej pociągów połączy Stalową Wolę z Przeworskiem, a pomiędzy Jarosławiem a Horyńcem ruch utrzymany zostanie tylko w piątki i w niedziele. Kilka kursów zniknie też z tras Rzeszów – Tarnów, Przeworsk – Przemyśl i Rzeszów – Tarnobrzeg.