IV Pakiet Kolejowy przyniósł zasadnicze zmiany w zakresie organizacji transportu pasażerskiego przez samorządy wojewódzkie. Począwszy od 13 grudnia 2020 r. w przypadku organizacji przewozów wojewódzkich obowiązkowe jest stosowanie procedury przetargowej, zaś wcześniej zawarte umowy wygasają najpóźniej w 2030 roku.
Oznacza to stopniowe otwieranie się poszczególnych województw na konkurencję. Sytuacja ta stanowić będzie wyzwanie zarówno dla samorządów wojewódzkich i ich przewoźników jak i innych podmiotów działających na rynku. W przetargach będą mogły startować także przewoźnicy licencjonowani w innych krajach Unii Europejskiej.
W tym kontekście kluczową sprawą staje się właściwa organizacja przetargów przez poszczególne samorządy. Z jednej strony procedury muszą być przejrzyste i niedyskryminujące, z drugiej zaś konstrukcja dokumentów przetargowych i umów musi zapewnić optymalny podział odpowiedzialności i ryzyka pomiędzy samorząd a wybranego operatora oraz narzędzia kontroli jakości świadczonych usług. Nie ma odwrotu od IV Pakietu Kolejowego - wszyscy musimy dostosować się do funkcjonowania w ramach regulowanej konkurencji.
- opis uwarunkowań prawnych i organizacyjnych związanych z IV Pakietem Kolejowym,
- rekomendacje dotyczące organizacji i konstrukcji przetargów oraz treści umów,
- studia przypadku z Polski i zagranicy - dobre praktyki i wyciągnięte lekcje w zakresie organizacji przewozów wojewódzkich.