Railway Business Forum opublikował swoje uwagi do nowego projektu cennika stawek za dostęp do torów. Zdaniem organizacji projekt nadal obarczony jest błędami.
W styczniu 2022 r. RBF zaprezentowało swoje uwagi do projektu cennika stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A. (tę pierwszą opinię
można przeczytać tutaj). Krótko po tym, po przeprowadzonej procedurze oceny, prezes UTK, w drodze decyzji nr DRR-WLKD.730.12.2021.AO odmówił zatwierdzenia przedstawionego projektu cennika. PKP PLK SA ponownie, po naniesieniu poprawek, złożyła projekt, który aktualnie jest konsultowany.
RBF opracowała nową opinię, w której generalnie podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko, twierdząc, iż przede wszystkim projekt ten jest nadal obarczony wadą w postaci błędnej kwalifikacji kosztów prowadzenia ruchu do kosztów bezpośrednich zależnych od przejazdu pociągu (zaliczenie do kosztów bezpośrednich kosztów, które nie byłyby ponoszone, gdyby nie było ruchu pociągów).
To, zdaniem opiniodawców, przy wskazaniu także na kilka innych nieprawidłowości, uniemożliwia prawidłowe zastosowanie cennika oraz wpływa na nadmierną wysokość stawek podstawowych. Całość najnowszej opinii
można przeczytać tutaj.Swoje uwagi do cennika, w części ocen zbieżne z opinią RBF,
opublikowała także ProKolej.