Izba Gospodarcza Transportu Lądowego i Railway Business Forum zwróciły się wspólnie do ministra infrastruktury z apelem o zwiększenie limitu finansowego w odniesieniu do Krajowego Programu Kolejowego i Programu „Kolej +”. Taka sytuacja ma miejsce w branży drogowej.
– Jest dla nas niezrozumiałe, dlaczego działania mające na celu zapewnienie zwiększonego finansowania programów inwestycyjnych, które mają pozwolić na wprowadzenie mechanizmu waloryzacji na wszystkich zawartych kontraktach na poziomie do 10%, dotyczą wyłącznie budowy dróg. Problemy ze wzrostem cen materiałów i ich dostępnością są na kolei takie same lub w odniesieniu do niektórych asortymentów nawet większe, np. stal (szyny), miedź (druty trakcyjne) – piszą do resortu organizacje
IGTL i RBF zauważają, że wykonawcy inwestycji kolejowych i producenci materiałów i urządzeń znajdują się w bardzo trudnej, w niektórych przypadkach krytycznej sytuacji, ze względu na trwający kilkanaście miesięcy zastój w ogłaszaniu nowych przetargów. Budownictwo drogowe, korzystając ze stabilnego finansowania z KFD nie doświadczyło drastycznego dołka inwestycyjnego na przełomie perspektyw finansowych, a obecnie ma w MI priorytet w rozwiązywaniu problemów z waloryzacją.
– Kolej nie doczekała się analogicznych rozwiązań finansowych, pomimo konsekwentnych apeli branży od wielu lat i nadal pozostajemy zakładnikiem zatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych i KPO, co jest 2 opóźnione z przyczyn niezależnych od firm wykonawczych i produkcyjnych oraz zamawiającego. Jednocześnie, pozwalamy sobie odnieść się do cytowanej na stronie MI wypowiedzi Pana Ministra odnośnie zwiększenia w wyniku ustaleń z branżą limitu waloryzacji przy zachowaniu podziału ryzyka po 50%. Proszę uprzejmie zauważyć, że po stronie rynku wykonawstwa kolejowego jest od wielu miesięcy jednoznaczne stanowisko, że jest to rozwiązanie niewłaściwie skonstruowane i trudno zaakceptować stwierdzenie, że zostało ono „ustalone” z branżą – czytamy w piśmie do resortu.
W opinii IGTL i RBF zostało ono narzucone i w sytuacji braku zgody na zastosowanie rozwiązań wzorowanych na umowach Banku Światowego, jak ma to w przypadku inwestycji realizowanych przez Wody Polskie, (podział ryzyka: 80% lub 90% po stronie zamawiającego, a 20% lub 10% po stronie wykonawcy), przyjmuje się obecny wzór waloryzacji jako opcję lepszą niż zupełny brak waloryzacji, ale na pewno nie propozycję optymalną dla sprawnej i skutecznej realizacji inwestycji.
Obecne wzrosty kosztów związanych z materiałami, energią, paliwami, pracą, itd. są znacznie wyższe niż limit waloryzacji ustalony jako 10% od połowy wartości kontraktu. W przypadku szeregu inwestycji poszczególne grupy kosztów wzrosły w odniesieniu do szacunków z ofert o kilkadziesiąt procent lub nawet kilkukrotnie i zachodzi ogromne ryzyko braku możliwości zrealizowania planów inwestycyjnych, a także doprowadzenia firm do wyboru między karą za odstąpienie od realizacji umowy a narażeniem się na jeszcze wyższe straty w wyniku realizacji inwestycji.
– Dlatego też jeszcze raz zwracamy się do Pana Ministra z apelem o jak najpilniejsze podjęcie działań mających na celu realne rozwiązanie tego palącego problemu – zwracają się do Andrzeja Adamczyka organizacje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.