Forum Kolejowe Railway Business Forum zwróciło się do marszałka senatu Tomasza Grodzkiego z apelem o przyspieszenie procedowania nad ustawą o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
W apelu przygotowany przez RBF możemy przeczytać, że transport publiczny jest jednym z obszarów życia codziennego, który jako pierwszy został dotknięty skutkami pandemii i to w bardzo znaczącym stopniu: średni spadek przejazdów w regionalnym pasażerskim ruchu kolejowym sięgnął 85-90 procent, co przełożyło się na drastyczny spadek wpływów z biletów.
„Dziś, wielu przewoźników (w ostatnich dniach przykładowo Koleje Mazowieckie) sygnalizuje problemy z obsługą kredytów zaciągniętych na zakup taboru współfinansowanego z funduszy UE czy nawet groźbę utraty płynności finansowej” – czytamy w dokumencie RBF. W przedmiotowej ustawie znajdują się rozwiązania, o które wszystkie działające na rynku organizacje kolejowe zabiegały. Mówimy o poważnych środkach, które trafiłyby do operatorów z tytułu m.in. rekompensaty ulg przejazdowych czy jako wsparcie na pokrycie braku wpływów ze sprzedaży biletów sięgające aż 900 mln zł z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19.
„Pilne uchwalenie ustawy staje się zatem szalenie istotne, ponieważ w wielu przypadkach rozwiązania i finansowanie przez nią przewidziane mogą stanowić o być albo nie być przewoźników kolejowych” – apeluje RBF.
Jednym z najważniejszych zapisów jest wprowadzenie rekompensaty operatorom wojewódzkich, międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich za miesiące, w których obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego oraz trzy miesiące po zakończeniu tych stanów. Podzielono je na dwie części. Pierwszą stanowią środki przekazywane z budżetu państwa celem pokrycia utraconych przychodów z tytułu ulg ustawowych – będą wypłacane pomimo braku przewozów do szkół.
– Organizacje kolejowe wskazywały na zapaść pasażerskiego ruchu kolejowego i znaczny spadek wpływów z zakupu biletów, co naszym zdaniem wymagało interwencji Państwa w postaci finansowego wsparcia operatorów. Projekt ustawy daje przewoźnikom możliwość pozyskania żywej gotówki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 czy przez uruchomienie i tak zabezpieczonych przecież w budżecie rekompensat za przejazdy ulgowe, traktując je tak, jak gdyby rzeczywiście się one odbyły. To daje na dziś pewien oddech finansowy przewoźnikom. Musimy jednak skupić się także na rozwiązaniach, które pozwolą przezwyciężyć obawy przed poruszaniem się transportem zbiorowym i poprawią konkurencyjność kolei przy taniej ropie na rynku. Myślę tutaj o zmniejszeniu podatku VAT na bilety kolejowe czy o obniżeniu stawek dostępu – komentuje Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum. Szczegółowo na ten tamat pisaliśmy w tekście pt.
Tarcza dla kolei w Sejmie. Rząd wesprze przewoźników.