Prace przy budowie 10-kilometrowej linii tramwajowej do bydgoskiej dzielnicy Fordon przebiegają zgodnie z harmonogramem. Na nowej pętli tramwajowej w rejonie ul. Wyścigowej wkrótce układane będą pierwsze szyny i podkłady.
Do kwietnia zakończy się przebudowa ul. Kamiennej. Najbardziej zaawansowane prace toczą się w rejonie węzła Bydgoszcz Wschód. Po obu stronach torów trwa budowa podpór i przyczółków tramwajowej estakady. Od strony ul. Fordońskiej zaszalowano przyczółek, gotowe są dwie podpory, a trzecia została również zaszalowana. Przełożono też ruch na południowy pas jezdni ul. Kamiennej w kierunku Fordonu.
W maju zwężenie Fordońskiej
Przebudowywana jest także jezdnia północna. Ruch na obu nitkach odbywa się tylko jednym pasem ruchu. Utrudnienia na trasie zakończą się do końca kwietnia. W maju kierowcy powinni przygotowywać się do zwężenia ul. Fordońskiej do jednej jezdni oraz dodatkowego objazdu w kierunku centrum, wytyczonego ulicami Startową i Towarową.
– By umożliwić wprowadzenie tych zmian wykonywany jest teraz nowy przejazd tramwajowy przez ul. Wyścigową oraz przebudowywana jest część istniejącej pętli autobusowej. W tym rejonie gotowe jest także koryto nowej pętli tramwajowej. Wykonana została tam dolna warstwa podbudowy, na nią wysypywany będzie tłuczeń. Na placu budowy są także zwiezione już podkłady i szyny. Wkrótce zacznie się ich montaż – wyjaśnia dyrektor kontraktu, Andrzej Pastwa.
Podpory i nasyp pod torowisko
Po północnej stronie torów w rejonie ul. Lewińskiego gotowa jest jedna podpora i zabetonowano także przyczółek. By wykonać kolejną podporę konieczne jest tymczasowe odsunięcie jezdni. Z tego powodu w najbliższych dniach jej geometria zostanie skorygowana, ale ruch nadal będzie odbywał się dwoma pasami ruchu.
W rejonie ul. Korfantego i Akademickiej gotowe jest koryto pod nowy przebieg dróg. W ciągu miesiąca zacznie się układanie krawężników. W rejonie ronda Misji Pokojowych ONZ powstaje nasyp pod torowisko. Po południowo-zachodniej stronie ronda powstał też skład humusu, który umożliwi później zakładanie trawników wzdłuż torowiska.
Przejęli plac od kolejarzy
Zaawansowane prace toczą się także przy skrzyżowaniu ulic Andersa i Gieryna. Ułożono już krawężniki oraz wykonano znaczną część prac przy kanalizacji. Na odcinku Gieryna – Geodetów kończą się prace ziemne. Na tym odcinku przemieszczono najwięcej mas ziemi. Latem planowane jest natomiast rozpoczęcie prac przy pętli Mariampol.
– Z końcem marca przejęliśmy od kolejarzy kolejną część placu budowy w rejonie zaprojektowanego węzła przesiadkowego Bydgoszcz Wschód. Otwiera nam to drogę do budowy podpór pomiędzy torami kolejowymi oraz do przebudowy infrastruktury kolejowej – dodaje Andrzej Pastwa.
Budowa linii do Fordonu to jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce. Jej koszt to 290 mln zł. Inwestycja łączy się z zakupem 12 niskopodłogowych tramwajów.