Raport UN Global Compact Network Poland zawiera analizy skutków planowanego przejścia transportu kolejowego w naszym kraju na zasilanie z odnawialnych źródeł. Program tej transformacji, pod nazwą Zielona Kolej, został stworzony przez podmioty z branży kolejowej skupione w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), zakłada zmianę pochodzenia trakcyjnej energii elektrycznej wykorzystywanej przez przewoźników kolejowych w Polsce. W 2030 r. ma ona pochodzić w 85% z OZE, a docelowo w 100%.
Autorami poszczególnych rozdziałów są: dr hab. prof. SGH Halina Brdulak, Natalia Hatalska – prezeska infuture.institute, dr hab. prof. UE w Katowicach Danuta Kisperska-Moroń, Paulina Kozłowska – analityk transportowy i ekonomiczny, dr hab. inż. prof. PW Krzysztof Perlicki, dr Andrzej Piotrowski i dr Michał Wolański.
Eksperci są zgodni, że Zielona Kolej powinna zostać wdrożona kompleksowo, a zatem z poziomu ogólnopolskiego, uwzględniającego wszystkie opisane w raporcie „Zielona kolej w Polsce – klimat, energetyka, transport” obszary. Ten sektorowy program zielonej transformacji polskiej kolei ma szansę wywrzeć pozytywny wpływ na społeczeństwo, gospodarkę, przedsiębiorczość, technologię oraz realizację polityk krajowych (w tym klimatycznych i transportowych).
Przejście przez transport kolejowy na zasilanie energią elektryczną z OZE jest szansą na sprostanie w stosunkowo krótkim czasie wymogom, jakie przed koleją stawiają dominujące w zglobalizowanej rzeczywistości gospodarczej megatrendy, oczekiwaniom społecznym, unijnym planom pocovidowej odbudowy gospodarek, a także strategiom i planom ograniczania emisji CO2 powstałym na poziomach krajowych i regionalnych.
Autorzy szczegółowo analizują znaczenie Zielonej Kolei dla dekarbonizacji jednego z ważnych sektorów rodzimej gospodarki, jej potencjał ekonomiczny, technologiczny i społeczny, a także istotność w kontekście wyzwań stawianych przez prawodawstwo unijne.
Wykorzystanie potencjału kolei oznacza konkretne działanie na rzecz elektromobilności w naszym kraju. Transport kolejowy posiada bowiem cechy, które sprawiają, że może on stanowić podstawę wsparcia dla procesu transformacji polskiego transportu w kierunku niskoemisyjności. Wśród nich wymienić należy przede wszystkim wysoki stopień elektryfikacji, a także dedykowany i regulowany system elektroenergetyczny oraz relatywnie niewielką liczbę uczestników rynku.
Zielonej kolei sprzyja zwiększający też się poziom ekologicznej świadomości konsumentów. Z jednej strony – jako pasażerowie – coraz większą wagę przywiązują oni do wyboru przyjaznego środowisku środka transportu. Z drugiej – zwracają uwagę na ślad węglowy produktów, z których korzystają. Jest to związane m.in. z proekologiczną zmianą podejścia biznesu do prowadzenia działalności gospodarczej. Zapraszamy na transmisję z prezentacji raportu dzisiaj o 11:00 na naszym portalu. Raport będzie dostępny do pobrania za kilka godzin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.