Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz
fot. Trakcja SAZdjęcie ilustracyjne
Nowy kolejowy korytarz transportowy połączyć Gdańsk z Konstancą i innymi portami czarnomorskimi. Trwają prace nad wpisaniem go do sieci bazowej TEN-T. Dzięki poprawie parametrów infrastruktury kolej ma odgrywać większą rolę w przewozach towarowych między Polską, Słowacją, Węgrami i Rumunią.

Jak przyznaje polskie Ministerstwo Infrastruktury, inicjatywa połączenia wyszła ze strony rumuńskiej. Oprócz obu wymienionych krajów korytarz Rail2Sea będzie przebiegał przez Węgry i Słowację. Deklarowany cel jego utworzenia to poprawa spójności infrastrukturalnej regionu i zwiększenie wymiany handlowej między państwami leżącymi na szlaku z wykorzystaniem przewozów kolejowych.

Towarowym przez Rzeszów lub Kraków

Rail2Sea ma zostać wpisany do sieci TEN-T jako nowy Europejski Korytarz Transportowy Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie. – Rewizja rozporządzenia [w sprawie sieci TEN-T] jest obecnie na etapie prac w Parlamencie Europejskim, oczekujemy ich szybkiego sfinalizowania – informuje rzecznik resortu Szymon Huptyś. Jak dodaje, dzięki temu przedsięwzięcia infrastrukturalne związane z tym projektem będą mogły liczyć na uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Dodatkową korzyścią dla przewoźników będzie łatwiejsza możliwość rezerwacji zdolności przepustowej dla pociągów międzynarodowych.

Jak podkreśla rzecznik MI, duża część linii wchodzących w skład korytarza na terenie Polski jest już zmodernizowana. Modernizacja innych (w tym – dostępu do portów Gdańsk i Gdynia) zakończy się w najbliższych latach. Korytarz towarowy ma przebiegać z Gdańska przez Warszawę linią 9, następnie linią 7 do Dęblina, do Tarnowa (dwiema odnogami: przez Stalową Wolę, Grębów, Ocice i Rzeszów lub przez Radom, Kielce i Kraków) i do przejścia granicznego Muszyna – Plavec. Istnieje też wariant omijający węzeł warszawski poprzez linię 10 Tłuszcz – Legionowo i 13 Krusze – Pilawa. Nieco inny jest planowany przebieg korytarza pasażerskiego: do Lublina z Warszawy pociągi mają docierać liniami 2 i 30 przez Siedlce i Łuków. – Szczegółowa lista projektów zostanie zatwierdzona po określeniu zasad wyboru projektów i alokacji środków dla perspektywy finansowej 2021-2027 – zastrzega Huptyś.



Czy będą prace na już zmodernizowanych liniach?

– W perspektywie 2021-27 planowane są prace na odcinkach: Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, Stalowa Wola – Ocice, Lublin – Łuków. W dłuższej perspektywie (planowane zakończenie po 2028 r.) planuje się następujące prace: Legionowo – Tłuszcz – Pilawa, Dęblin – Radom – Skarżysko-Kamienna, Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna, Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze), rozbudowa linii 2 na odcinku Warszawa – Mińsk Mazowiecki – Siedlce oraz rozbudowa linii 9 na odcinku Tczew – Gdynia – wylicza Huptyś. Jak przyznaje, nie wszystkie odcinki, które przeszły już modernizację, spełniają parametry sieci bazowej TEN-T. Dla ich uzyskania na odcinkach takich, jak Kozłów – Kraków, Lublin – Stalowa Wola Rozwadów czy Ocice – Rzeszów konieczne mogą okazać się prace uzupełniające.

Przedstawiciel ministerstwa podkreśla, że modernizacja przebudowanych już fragmentów przyszłego korytarza nie byłaby możliwa bez funduszy Unii Europejskiej, które mają być wykorzystane do finansowania prac na kolejnych odcinkach także w przyszłości. – Inwestycje w przebiegu planowanego korytarza Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie są w Polsce finansowane ze środków budżetu państwa oraz ze środków europejskich (z programów POIiŚ, PO Polska Wschodnia oraz z Regionalnych Programów Operacyjnych) – przypomina Huptyś.

Na przeciwległym końcu, w Rumunii, planowane są cztery odnogi (3 północne i 1 południowa). Ich łączna długość – według danych MI – ma wynosić ok. 3650 km. Wspólnym odcinkiem dla nich wszystkich będzie odcinek od granicy z Węgrami przez Bukareszt do Konstancy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5