Komitet mechanizmu CEF (Connecting Europe Facility) na ostatnim spotkaniu rozdzielił 1,1 mld euro w ramach dodatkowego naboru. Aż 55% środków trafiło na projekty związane z Rail Balticą, z czego 422 mln euro do Polski, a 184 mln euro dla trzech krajów bałtyckich.
W sumie do rozdysponowania w ramach tego naboru było 1,1 mld euro. Jak
pisaliśmy, w Polsce PKP PLK otrzymały w sumie nieco ponad 422 mln euro na dwa projekty. Jeden dotyczy prac na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok – etap II, natomiast drugi – to dokumentacja projektowa dla Rail Baltiki na odcinku Ełk – Trakiszki (granica państwa).
Jednocześnie z CEF przyznano dodatkowo 184 mln euro dofinansowania dla projektów związanych z Rail Balticą na terenie trzech krajów bałtyckich. Ogólna wartość projektów, doliczając 15% wkład własny, to 216 mln euro, z tego 128 mln euro dotyczy prac budowlanych, a 88 mln euro – prac projektowych. Dodatkowe środki zostaną wykorzystane m.in. do budowy terminali Muuga i Ülemiste, a także nasypu na odcinku Muuga – Soodevahe.
Obecnie
trwają prace projektowe dla 643 km z 870 km trasy. Do tej pory kraje bałtyckie zabezpieczyły na realizację projektu – wliczając w to środki unijne i własne – kwotę w wysokości 1,2 mld euro. Prace budowlane przy głównej trasie mają ruszyć w 2022 r. Rozpoczęcie przewozów w tej chwili zapowiadane jest na 2026 r.