Spółka RB Rail AS, która realizuje projekt Rail Baltica na terenie państw bałtyckich, zaprezentowała plan operacyjny połączeń pasażerskich, regionalnych i międzynarodowych. Według założeń w momencie uruchomienia trasy między Tallinem a Warszawą mogą kursować cztery pary pociągów, a czas przejazdu wyniesie ok. 6,5-7 godz.
Spółka RB Rail AS, odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica w krajach bałtyckich, przyjęła plan operacyjny na lata 2026–2056. Dokument, opracowany przez ETC Gauff Mobility (Niemcy), we współpracy z COWI A/S (Dania) i Institut für Bahntechnik (Niemcy), zawiera sugerowaną częstotliwość połączeń w oparciu o spodziewane potoki podróżnych. – Celem planu jest wskazanie w jaki sposób infrastruktura Rail Baltiki odpowiadać będzie zapotrzebowaniom w średnio- i długoterminowej perspektywie, z zagwarantowaniem przepustowości dla wszystkich rodzajów pociągów. Dokument będzie służyć zaplanowaniu efektywnego wykorzystania infrastruktury od pierwszego dnia – wskazuje Jean-Marc Bedmar ze spółki RB Rail AS.
Plan zakłada kursowanie w momencie uruchomienia linii czterech par pociągów na trasie z Tallina do Warszawy oraz czterech z Tallina do Wilna. Po dziesięciu latach liczba ma wzrosnąć na obu trasach do sześciu Dodatkowo, do dziesięciu par pociągów ma kursować na trasie Wilno – Kowno – Warszawa. Dzięki temu między stolicami krajów bałtyckich utrzymany zostanie takt dwugodzinny. Dodatkowo, miałyby być uruchamiane dwa pociągi nocne na trasach Tallin – Ryga – Kowno – Warszawa oraz Wilno – Kowno – Warszawa i Berlin.
Przewidziano też połączenia regionalne. Według planu istnieje wystarczający popyt, by uruchomić połączenia na trasach Bauska – Ryga, Salacgriva – Ryga (Łotwa), Parnu – Tallin (Estonia) oraz Mariampol – Kowno – Wilno (Litwa). Dokument sugeruje też połączenia między międzynarodowym lotniskiem w Rydze a stacją Ryga Centralna z częstotliwością co 30 min. oraz czasem przejazdu wynoszącym ok. 10 min. Jest też miejsce na pociągi transgraniczne w relacjach Mariampol – Ryga (Litwa – Łotwa) i Tallin – Ryga lotnisko (Estonia – Łotwa). Siatka połączeń regionalnych będzie wymagała jednak dodatkowych analiz i decyzji rządowych.
Przejazd z Tallina do Rygi i Wilna zajmie odpowiednio 1 godz. 42 min. oraz 3 godz. 38 min. Czas przejazdu między Tallinem a Warszawą Centralną określono na 6 godz. 30 min. – 6 godz. 47 min., między Wilnem a Warszawą na 3 godz. 52 min. – 4 godz. 7 min.
Zgodnie z dokumentem po linii kursować będą 2-3 pociągi towarowe na godzinę, z maksymalną prędkością do 120 km/h. Maksymalny nacisk na oś określono na 25 ton, a długość składu na 1050 m. Zaplanowano trzy duże terminale intermodalne – Muuga (Estonia), Salaspils (Łotwa) oraz Palemonas (Litwa). Według założeń 80% pociągów towarowych będą stanowiły połączenia intermodalne z wykorzystaniem kontenerów.
mat. prasowe