Timo Riihimäki został wybrany nowym prezesem zarządu RB Rail – joint venture, która koordynuje budowę międzynarodowej trasy Rail Baltica na terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Jego poprzedniczka zrezygnowała z pełnionej funkcji pod koniec września minionego roku.
Timo Riihimäki do tej pory był zaangażowany w realizację infrastrukturalnych projektów kolejowych na terenie Finlandii. Teraz jego zadaniem będzie doprowadzenie do końca projektu budowy normalnotorowej linii kolejowej Rail Baltica, która połączy Litwę, Łotwę i Estonię z Polską, a w przyszłości – także z Finlandią.
- Ma szerokie doświadczenie – lokalne, jak I międzynarodowe – zarówno w budowie infrastruktury, jak i jej utrzymaniu. Do tego jest doświadczony w zakresie strategii korporacyjnych i biznesowych oraz zarządzania międzynarodowymi firmami i organizacjami – wyjaśnia Karolis Sankovski z zarządu RB Rail.
- Ekonomiczne i społeczne znaczenie inwestycji Rail Baltica, a także zasięg projektu, powodują, że w tej chwili to jedno z najbardziej interesujących przedsięwzięć w Europie – napisał nowo wybrany prezes zarząd RB Rail Timo Riihimäki w oficjalnym komunikacie.
Poprzednia szefowa firmy RB Rail Baiba Rubesa zrezygnowała pod koniec września, mimo że pozostał jej do przepracowania na tym stanowisku już tylko miesiąc. Litewscy i estońscy udziałowcy RB Rail wyrażali swoje niezadowolenie ze sposobu, w jaki Rubesa zarządzała spółką i koordynowała projekt. Z kolei była szefowa RB Rail miała sporo zastrzeżeń co do samego projektu oraz tego, jak do jego wdrażania podchodzili udziałowcy. Na zwołanej po odejściu ze stanowiska konferencji prasowej Rubesa przedstawiła zalecenia, których wdrożenie znacząco usprawniłoby jej zdaniem realizację inwestycji. Po rezygnacji Rubesy, tymczasowo spółką kierował Ignas Degutis –dyrektor finansowy i członek zarządu w joint venture.
Zadaniem RB Rail jest koordynowanie budowy
normalnotorowej linii kolejowej Rail Baltica. Dwutorowa zelektryfikowana trasa ma biec od granicy polsko-litewskiej aż do Tallina. Szacowany koszt projektu to ok. 5,8 mld euro. 85% inwestycji ma być sfinansowane przez Unię Europejską.