Litwa, Łotwa i Estonia otrzymały łącznie ponad 350 mln euro na realizację projektu Rail Baltiki w ramach I naboru projektów w perspektywie 2021-2027 r. To trzeci największy projekt pod względem wartości przyznanych środków
Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska otrzymała 399 zgłoszeń, które ubiegały się o łączną wartość dofinansowania w wysokości 14 mld euro.
Z tego wybrano 135 projektów, dla których przyznane dofinansowanie sięga wartości 5,4 mld euro.
Rail Baltica to trzeci pod względem wielkości projekt, jaki uzyskał dofinansowanie. Jego wartość, uwzględniając też środki własne, przekracza kwotę 400 mln euro. Porozumienie o przyznaniu środków ma zostać podpisane w III kw. 2022 r.
Co znalazło się na liście? To przede wszystkim pozostałe prace projektowe na terenie Litwy, w tym odcinek
między granicą z Polską a Kownem, węzeł kolejowy Kowno, trasa między Kownem a Wilnem oraz węzeł kolejowy Wilno. Na terenie Łotwy środki przysłużą się rozpoczęciu prac przy granicy z Litwą, a także szczegółowym pracom projektowym dla zaplecza utrzymania infrastruktury w Skulte. Dzięki dofinansowaniu budowana będzie trasa Rail Baltiki na terenie Estonii, w tym węzeł
Ülemiste, a także postępować będą prace projektowe, których celem jest ograniczenie wpływu inwestycji na środowisko, w tym siedliska głuszcza, na odcinku od Parnu do granicy z Łotwą. Czwarty pakiet dotyczy interoperacyjności, zwłaszcza na odcinkach transgranicznych.
– Prace projektowe postępują już dla 640 z 870 km Rail Baltiki. Ruszyły też przetargi na projekty odcinków od Kowna do Wilna i od Kowna do granicy z Polską. Prowadzone są też już pierwsze prace budowlane – mówi Agnis Driksna, szef RB Rail AS, joint-venture koordynującego realizację projektu na terenie Litwy, Łotwy i Estonii.
W poprzedniej perspektywie finansowej 2014-2021 Rail Baltica otrzymała 1,2 mld euro dofinansowania, z czego 85% pochodzi z CEF-u.
Więcej o polskich projektach kolejowych, które otrzymały środki w ramach nowego naboru CEF-u, piszemy
tutaj, a
o drogowych tutaj.