Polskie i litewskie koleje zapewniają o współpracy przy realizacji projektu Rail Baltiki. Kolejnym etapem była wideokonferencja PKP Polskich Linii Kolejowych, LGI i RBRail.
Z inicjatywy litewskiego zarządcy sieci kolejowej Lietuvos Geležinkelių Infrastruktūra (LGI) zorganizowano wideokonferencję dotyczącą projektu Rail Baltica. Jak czytamy w notatce ze spotkania, uczestniczyli w nim: Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych , Karolis Sankovski, prezes LGI oraz Agnis Driksna - prezes spółki RBRail. Na spotkaniu zarządcy linii kolejowych omówili zakresy i zaawansowanie prac na odcinkach Rail Baltica. - PKP Polskie Linie Kolejowe mogą podzielić się doświadczeniem z partnerami z Litwy i RBRail w zakresie przygotowywania i opracowania zamówień oraz w sprawach wymagań technicznych dla systemów energetyki i sterowania ruchem kolejowym. Wykonaliśmy już na terenie Polski prace na 1/3 długości linii. W najbliższym czasie przystępujemy do realizacji odcinka Czyżew – Białystok i stacji Ełk. Planujemy zakończenie budowy linii na terenie Polski i uzyskanie docelowych parametrów do 2027 roku – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.
Prace na Litwie
Spółka RBRail odpowiedzialna za budowę Rail Baltica na terenie państw bałtyckich planuje realizować inwestycję oddzielnie dla branż: torowej, energetycznej i sterowania ruchem kolejowym - szczegółowo
pisaliśmy o tym tutaj. Jak podkreśla PKP PLK, dla zapewnienia sprawnej i bezpieczniej jazdy, systemy kolejowe po stronie polskiej i litewskiej muszą być ze sobą kompatybilne. Dzięki współpracy zarządców linii, przejazdy pociągów przez granicę polsko-litewską będą się odbywać w sposób płynny i niezakłócony. Przejście graniczne w Trakiszkach jest jedynym kolejowym przejściem granicznym na granicy polsko-litewskiej, a zatem jedynym łączącym sieć kolejową Litwy i pozostałej części Unii Europejskiej.
Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Stanisław Widtmann, Radca ds. transportu Ambasady Republiki Litewskiej, Litwa wdrożyła pierwszy etap projektu Rail Baltica w 2015 r. – europejska linia kolejowa została zbudowana od granicy polsko-litewskiej do dworca kolejowego w Kownie. Na tym etapie zainstalowano europejską, standardową kolej transgraniczną o długości 123 km, którą obecnie kursują regularne pociągi pasażerskie między Kownem a Białymstokiem. W przyszłości ten odcinek zostanie zmodernizowany, aby pociągi pasażerskie, jak na całej Rail Baltica, mogły jechać z maksymalną prędkością 249 km/h
.Jak czytamy, pomyślna realizacja projektu Rail Baltica na Litwie stała się ważnym impulsem do pojawienia się nowych parametrów kolejowych. Zostaną one wdrożone poprzez dalszą budowę linii kolejowej o europejskim standardzie z Kowna w kierunku Łotwy. Litwa zainicjowała także przygotowanie planów rozwoju infrastruktury inżynieryjnej komunikacji transportowej w poszczególnych węzłach i odcinkach Rail Baltica na terytorium kraju. Najważniejsze z nich to Kowno – Wilno i plany rozwoju infrastruktury od granicy polskiej do Kowna. Otrzymaliśmy również aktualny harmonogram prac na Litwie:
Odcinek Kowno – litewsko-łotewska granica państwowa (2017–2025 r.)
- Specjalny plan linii kolejowej o standardzie europejskim Kowno – litewsko-łotewska granica państwowa (zrealizowano).
- Nabycie gruntów na potrzeby publiczne na odcinku od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej (ukończono w latach 2017–2019).
- W 2019 r. spółka zależna RB Rail, autoryzowana przez AB Lietuvos Geležinkeliai i hiszpańską spółkę IDOM Consulting, Engineering, Architecture, podpisały dwie umowy dotyczące szczegółowych prac projektowych na odcinku od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej (w trakcie realizacji).
- Wkrótce rozpoczną się przetargi na prace kontraktowe (2020–2021 r.).
- Budowa kolei Rail Baltica, elektryfikacja, montaż infrastruktury (2021–2025 r.).
Kowno – Wilno (2019–2025 r. )- Studium wykonalności dotyczące rozwoju linii Rail Baltica Kowno – Wilno (ukończone w 2018 r.).
- Przygotowywany jest specjalny plan, który określi optymalną trasę projektu linii kolejowej Rail Baltica Kowno – Wilno, przewiduje objęcie terenów niezbędnych do rozwoju infrastruktury inżynierii komunikacyjnej i warunki niezbędne dla zrównoważonego rozwoju tej infrastruktury (w trakcie realizacji).
- Planowane procedury nabywania gruntów na potrzeby publiczne (2021–2023 r.).
- Projektowanie linii Rail Baltica Kowno – Wilno (2021–2023 r.).
- Prace budowlane linii Rail Baltica Kowno – Wilno (2024–2025 r.).
Polsko-litewska granica państwowa – Jiesia (Kowno) (2019–2025 r.)- Jesienią 2015 r. zakończono pierwszy etap prac budowlanych linii kolejowej Rail Baltica od granicy polsko-litewskiej do Kowna.
- Kończy się przetarg na przygotowanie specjalnego planu, który określi optymalną trasę zmodernizowanej linii kolejowej Rail Baltica granica polsko-litewska – Jiesia, przewiduje się terytoria niezbędne do rozwoju infrastruktury inżynierii komunikacyjnej oraz warunki zrównoważonego rozwoju tej infrastruktury (w trakcie realizacji).
- Planowane są procedury nabywania gruntów na potrzeby publiczne (2021–2023 r.).
- Projektowanie (2021–2023 r.) i budowa linii Rail Baltica od polsko-litewskiej granicy państwowej do Jiesia (2024–2025 r.).
Prace w Polsce
Jak podkreśla PKP PLK, modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Budowa obejmuje ok. 350 km od Warszawy przez Sadowne – Czyżew – Białystok – Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą. To część korytarza transeuropejskiego, który łączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Rail Baltica stanowi priorytetowy projekt UE, który zakłada modernizację korytarza kolejowego łączącego Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinnem. Budowa nowoczesnej linii pozwoli na zwiększenie liczby połączeń, poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie komfortu podróży. Pasażerowie zyskają wyremontowane, komfortowe przystanki i stacje z wygodnymi oraz nowoczesnymi peronami, czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja poprawi też warunki przejazdu dla przewozów towarowych - podaje PKP PLK.
Z częściowych efektów inwestycji od 2017 r. można już korzystać na 66 kilometrach linii Warszawa – Sadowne Węgrowskie - wciąż jednak nie wprowadzono projektowanej prędkości 160 km/h. Na odcinku Sadowne Węgrowskie – Czyżew gotowe są już perony, tory, a szczególnie widoczną zmianą są dwa nowe mosty most na Bugu. Dzięki ich budowie zlikwidowano „wąskie gardło” ograniczające ruch pociągów, przez co przejazd odbywa się sprawniej i szybciej. W najbliższych miesiącach rozpoczną się prace na odcinku Czyżew-Białystok - zapewnia inwestor (
trwa kolejny przetarg w tej sprawie). Kompleksowo zmodernizowane zostaną stacje w Czyżewie, Szepietowie, Łapach, Białymstoku i 15 pozostałych przystanków. Poziom bezpieczeństwa zwiększy 10 nowych mostów kolejowych, ponad 30 skrzyżowań dwupoziomowych i przejść podziemnych. W kolejnych latach prowadzone będą prace na odcinkach Rail Baltica z Białegostoku do Ełku i dalej do granicy państwa w Trakiszkach. Koncepcja linii Rail Baltica w Polsce, a także harmonogram prac zostały w ostatnim czasie w znacznym stopniu zmienione.
Więcej na ten temat piszemy tutaj.