Spółka joint-venture RB Rail AS, która jest odpowiedzialna za koordynację projektu Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, podpisała umowę z agencjami unijnymi na dofinansowanie inwestycji kwotą blisko 1 mld euro. W sumie więc, wliczając poprzednie dofinansowania i środki własne, zabezpieczono kwotę 2,7 mld euro.
Jak
pisaliśmy, projekt Rail Baltiki otrzymał dofinansowanie z CEF-u w wysokości 928 mln euro. Umowa z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) została zawarta 18 października. Wliczając wkład własny, zabezpieczono kwotę 1,1 mld euro. Doliczając natomiast poprzednie dofinansowanie i wkład własny, zabezpieczona suma sięga kwoty 2,7 mld euro.
W Estonii pierwsze prace przy budowie głównej trasy Rail Baltiki mają ruszyć tej jesieni. Prowadzone są trzy przetargi na prace budowlane, a kolejne trzy są w trakcie przygotowywania. Gotowa jest dokumentacja projektowa dla większości infrastruktury punktowej, w trakcie przygotowywania jest dokumentacja dla głównej trasy w prowincji Parnawa.
Na Łotwie trwają prace przy przebudowie stacji głównej w Rydze oraz budowie połączenia z ryskim lotniskiem. Prace przy zasadniczej części trasy – od lotniska w kierunku granicy z Litwą – mają ruszyć na początku 2024 r.
Na Litwie gotowa jest dokumentacja techniczna dla odcinka trasy Kowno – Poniewież. Trwa już budowa podtorza i obiektów towarzyszących na odcinkach Šveicarija – Żejmy (Žeimiai) oraz Żejmy – Szaty (Šėta). Większość tych prac ma się zakończyć do 2025 r. Jeżeli chodzi o pozostałe odcinki Rail Baltiki – z Kowna do Wilna oraz z Kowna do granicy z Polską – przetarg na projekt i nadzór autorski znajduje się w II fazie. Umowy mają zostać zawarte do końca roku.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie zakłada się uruchomienie połączeń w 2030 r.