RB Rail AS, joint-venture, które nadzoruje wdrażanie projektu Rail Baltiki w krajach bałtyckich, rozpoczęło negocjacje z konsorcjami w ramach postępowania na zaprojektowanie i wdrożenie systemów sterowania ruchem kolejowym. Do tego etapu zakwalifikowani zostali czterej oferenci. Jest też polski akcent – w postępowaniu bierze udział łotewski oddział firmy KZA Kraków.
Zakwalifikowani wykonawcy zostali zaproszeni do złożenia ofert wstępnych. Celem fazy negocjacji, które potrwają miesiąc, jest ustalenie jak poprawa złożonych ofert pod kątem rozwiązań technicznych i ceny.
W sumie do etapu negocjacji zostały zaproszone cztery podmioty:
- GTS Deutschland GmbH (Niemcy), Hitachi Rail STS S.P.A. (Włochy)
- Konsorcjum firm Indra Sistemas, S.A. (Hiszpania), AŽD Praha S.R.O. (Czechy)
- Konsorcjum „SKGN Baltics”, składające się z firm Siemens Mobility OY Latvian Branch, Siemens Mobility GMBH, GRK Suomi OY, NRC Group Finland OY, and Kontron Transportation GMBH (Łotwa, Niemcy, Finlandia, Austria)
- Konsorcjum „ALSTOM – COBRA – FIMA”, złożone z firm Alstom Transport SA, Alstom Baltics SIA, Cobra Instalaciones y Servicios S.A. i PS Fima – KZA Krakow (Francja, Łotwa, Hiszpania)
Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana do końca roku. Rozwiązania opierają się na ERTMS-ie.
Łącznie na terenie Krajów Bałtyckich powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie zakłada się uruchomienie połączeń w 2030 r. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h.