LTG Infra, zarządca litewskiej infrastruktury kolejowej, ogłosił przetargi na sporządzenie dokumentacji technicznej i projektowej dla obiektów inżynieryjnych Rail Baltiki w węźle kolejowym Kowno i między Kownem a granicą z Polską. Kontrakty projektowe mają być podpisane na początku 2024 r.
Obecnie, na terenie Litwy, najbardziej zaawansowane prace toczą się na odcinku
od Kowna w kierunku granicy z Łotwą. Na blisko 30-kilometrowym odcinku powstają już podtorze i obiekty inżynieryjne. Dodatkowo na rzece Wilii (lit. Neris)
powstaje most kolejowy, który dzierży miano najdłuższego tego typu obiektu na terenie Krajów Bałtyckich.
Dla pozostałych litewskich odcinków Rail Baltiki –
od Kowna do Wilna i
od Kowna do granicy z Polską – trwają na razie prace planistyczne. Na terenie węzła kolejowego w Kownie wykupiono już niezbędne grunty, rozpoczął się też wykup terenów na trasie do Polski.
Teraz spółka LTG Infra ogłosiła przetargi na projekt przebudowy i budowy obiektów inżynieryjnych
w obrębie kowieńskiego węzła kolejowego, a także na planowanym nowym odcinku torów w kierunku polskiej granicy. W sumie prace projektowe będą dotyczyć dwóch przejazdów kolejowo-drogowych, 13 wiaduktów drogowych, dwóch wiaduktów kolejowych i pięciu ekoduktów. Prace projektowe mają się rozpocząć na początku 2024 r. i zakończyć po roku. Projektanci będą też sprawować nadzór nad późniejszą realizacją.
W sumie na trasie Rail Baltiki na terenie Litwy powstanie blisko 170 obiektów inżynieryjnych. W ramach Rail Baltiki w Krajach Bałtyckich powstanie 870 km linii kolejowej: 392 km na terenie Litwy, 265 km na terenie Łotwy i 213 km na terenie Estonii.