RB Rail AS – joint-venture Litwy, Łotwy i Estonii, powołane do realizacji projektu Rail Baltiki – ogłosiło właśnie przetarg na projekt odcinka trasy kolejowej od Kowna do granicy litewsko-polskiej. Zamówienie obejmuje też nadzór autorski.
Spółka RB Rail AS ogłosiła – w imieniu LTG Infra – przetarg na projekt ok. 78-kilometrowego odcinka trasy Rail Baltica od Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Postępowanie jest dwustopniowe. Firmy mogą składać wnioski o udział w postępowaniu do 1 sierpnia. Następnie przewidziano fazę składania ofert i negocjacji. Według zapowiedzi umowa z projektantem miałyby zostać podpisana na początku 2023 r. Zamówienie obejmuje też nadzór autorski nad realizacją prac.
– Ogłoszenie tego przetargu to ważny krok milowy dla rojektu Rail Baltiki. Trwają już prace projektowe dla ponad 640 km trasy, w niektórych lokalizacjach przeszliśmy już też do fazy prac budowlanych – mówi Agnis Driksna, dyrektor generalna RB Rail AS.
Jak pisaliśmy, strona litewska
wybrała niedawno wariant przebiegu trasy do granicy z Polską. Wygrała opcja najkrótszej trasy, zarazem najbardziej oddalonej od obszarów miejskich. Inwestor przekonuje, że taki wariant pozwoli na skrócenie czasu podróży dla większości kluczowych relacji. Zaplanowano też połączenia z istniejącą linią normalnotorową z Polski do Kowna, co pozwoli na skrócenie czasu dojazdu z okręgu mariampolskiego do Kowna.
W ramach wybranego przebiegu przewidziano budowę ok. 78 km dwutorowej trasy z rozstawem 1435 mm. Odcinek ten obejmuje 27 wiaduktów drogowych, 26 wiaduktów i mostów kolejowych, 27 przejść dla zwierząt i 46 przepustów. Pociągi pokonają ten odcinek w 19 minut.
mat. RB RailW ramach Rail Baltiki powstanie w sumie ok. 870 km normalnotorowej linii kolejowej – 213 km w Estonii, 265 km na terenie Łotwy i 392 km na Litwie. Założono
zasilanie 2x25 kV AC (trwa przetarg). Pociągi pasażerskie mają rozwijać prędkość do 249 km/h, a towarowe – do 120 km/h.