Przed weekendem majowym RB Rail AS, joint-venture odpowiedzialne za wdrażanie projektu Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, poinformowało o rozpoczęciu drugiego etapu przetargu na systemy sterowania ruchem i łączność. Zakwalifikowało się pięć podmiotów, w tym jedno konsorcjum z polską firmą.
Zamówienie realizowane jest w formule projektuj i wybuduj. Tzw. podsystem sterowania ruchem zawiera szereg elementów, jak ETCS, radiowy system łączności FRMCS, systemy układania drogi przebiegu, sterowania i zarządzania ruchem, komunikacja głosowa, system SCADA, wyposażenie stacji, zegar główny, system sprzedaży biletów, bramki wejściowe, system zasilania, a także budynki techniczne dla funkcjonowania i obsługi wspomnianych systemów.
Postępowanie, prowadzone w formule dialogu konkurencyjnego z negocjacjami, jest dwustopniowe. RB Rail AS, joint-venture koordynujące projekt Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, poinformowało właśnie – po roku od złożenia wniosków o udział w postętpowaniu – że do drugiego etapu przetargu zakwalifikowało się pięć podmiotów:
- GTS Deutschland (Niemcy),
- Hitachi Rail STS (Włochy),
- konsorcjum Indra Sistemas, AŽD Praha (Hiszpania, Czechy),
- konsorcjum SKGN Baltics: Siemens Mobility Latvian Branch, Siemens Mobility, GRK Suomi, NRC Group Finland, Kontron Transportation (Łotwa, Niemcy, Finladnia, Austria)
- konsorcjum Alstom – Cobra – Fima: Alstom Transportation, Alstom Baltics, Cobra Instalaciones y Servicios, KZA Kraków (Francja, Łotwa, Hiszpania, Polska)
– Biorąc pod uwagę skalę postępowania, komisja przetargowa poświęciła dużo czasu i uwagi, by wszystkie wymagania i kryteria były jasno zdefiniowane. To ma zagwarantować maksymalną efektywność po podpisaniu umowy – mówi Aiga Benfelde, zastępca dyrektora działu zamówień publicznych RB Rail AS.
Wcześniej podawano, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana w połowie 2024 r. Teraz mowa o II połowie 2025 r. Obecnie zakłada się, że implementacja podsystemu sterowania ruchem i łączności nastąpi do końca 2030 r.
W sumie w krajach bałtyckich, w ramach Rail Baltiki, powstanie 870 km normalnotorowej linii. Połączy ona Tallin, Rygę, Kowno i Wilno z Polską. Założono prędkość projektową 249 km/h.