RB Rail AS, joint-venture Estonii, Łotwy i Estonii, otrzymało 928 mln euro w ramach II naboru CEF – Łącząc Europę na lata 2021-2027. W sumie, wliczając w to poprzednie dofinansowania i środki własne, zabezpieczono 2,7 mld euro.
Nabór w ramach CEF-u ruszył w 2022 r. W sumie do zagospodarowania było 6 mld euro. Komisja Europejska wybrała 107 z 353 projektów. – Projekt Rail Baltiki był priorytetem, teraz jest geopolityczną koniecznością – potrzebujemy odpornego połączenia transportowego, zarówno pasażerskiego i towarowego, z krajami bałtyckimi. Pokonanie różnic w rozstawie torów jest niezbędne do stworzenia zintegrowanego europejskiego obszaru kolejowego. W ramach tego naboru bałtycki odcinek Rail Baltica otrzyma blisko 930 mln euro. A przypomnę, że wcześniej przyznaliśmy już 1,2 mld euro. Dodatkowe 285 mln euro
zostanie przeznaczone na odcinki linii Rail Baltica w Polsce – mówi Adina Vălean, europejski komisarz ds. transportu.
Środki pozwolą na realizację podtorza, obiektów inżynierskich, dróg serwisowych i skrzyżowań z linią kolejową na szeregu odcinków w Estonii (Loone – Alu, granica prowincji Harju / Rapla – Loone, Ülemiste – Soodevahe), a także pozyskiwanie gruntów na pozostałej części trasy. Na Łotwie dofinansowana będzie m.in. budowa obiektów w ramach przebudowy stacji Ryga Centralna oraz budowy stacji przy lotnisku, a także pozyskiwanie gruntów na pozostałej części trasy. Na Litwie środki te wykorzystane będą do budowy linii od Kowna do granicy z Łotwą, a także pozyskiwania gruntów.
Umowa na dofinansowanie miałaby zostać podpisana w III kwartale 2023 r. Wliczając środki własne, zabezpieczone zostanie teraz ponad 1,1 mld euro. Jeśli dodamy uprzednio przekazane fundusze i środki własne, to wartość ta wyniesie 2,7 mld euro. Szacowane w 2017 r. nakłady inwestycyjne sięgają kwoty 5,8 mld euro.