PKP PLK ogłosiły przetarg na aktualizację rezultatów studium wykonalności dla modernizacji trasy Białystok – Ełk. Konieczność przygotowania nowego dokumentu wynika z planów podniesienia prędkości maksymalnej do 200 km/h. Opracowanie ma być gotowe w ciągu 90 dni od podpisania umowy.
Korytarz kolejowy E75 (Rail Baltica) między Białymstokiem a Ełkiem składa się głównie z linii 38 (Białystok – Głomno) oraz z krótkich, najwyżej kilkukilometrowych fragmentów linii: 38, 41, 515, 516, 219 i 223. PKP PLK zamierza skrócić na tym odcinku czas przejazdu, zwiększyć przepustowość i zapewnić pełną interoperacyjność według standardów sieci TEN-T. Przyciągnięciu pasażerów ma też służyć poprawa dostępności kolei, likwidacja barier architektonicznych oraz usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej.
Obowiązkiem wykonawcy będzie przeanalizowanie wariantów: zerowego (oznaczającego przywrócenie wcześniejszego stanu infrastruktury) oraz inwestycyjnego. Ten drugi zakłada dobudowę drugiego toru oraz dostosowanie linii do prędkości 200 km/h, kompleksowe wzmocnienie podtorza i odnowienie nawierzchni (naciski na oś mają wynosić maksymalnie 22,5 tony), budowę nowej sieci trakcyjnej, zabudowę systemu ETCS poziomu 2 oraz budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Ełku.
Pierwsze studium wykonalności dla odcinka Białystok – Suwałki – Trakiszki przygotowano w latach 2015-2016, a wnioski dla potrzeb złożenia wniosków o środki unijne z Instrumentu „Łącząc Europę” opracowano w 2017 r. – Potrzeba aktualizacji rezultatów studium wykonalności dla projektu "Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk" wynika z
podniesienia prędkości maksymalnej na projektowanym odcinku do 200 km/h – wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury. Jak dodaje, PKP PLK chce zamówić przygotowanie aktualizacji rezultatów studium wykonalności wraz z modelem finansowo-ekonomicznym oraz harmonogramem rzeczowo-finansowym.
– Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane na odcinku Białystok – Ełk (z wyłączeniem Ełku) przewiduje się w I kwartale 2023 r. – informuje Łotowski. Prace budowlane powinny zostać ukończone do końca 2027 r. W najbliższych tygodniach, jeszcze w sierpniu bieżącego roku, PKP PLK planuje natomiast podpisanie umowy na
roboty budowlane w Ełku. Ten zakres robót ma być gotowy do końca 2023 r.