Gotowy są nowe mosty kolejowe nad Narwią w Uhowie. Największa, bo prawie dwustumetrowa przeprawa na podlaskim odcinku trasy kosztowała 46 mln zł.
Jak podaje komunikat PKP PLK, od czwartku 28 września pociągi na trasie Warszawa – Białystok jadą nad malowniczym terenem Narwiańskiego Parku Narodowego po nowym moście kolejowym. Do eksploatacji została oddana pierwsza z dwóch bliźniaczych kratownicowych konstrukcji. Przeprawa ma prawie 200 m długości, zbudowano na niej tor, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obok gotowy jest drugi obiekt, przygotowany pod układanie toru, który ma być przekazany do eksploatacji w grudniu. Po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń nowe mosty umożliwią szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś.
Otwarcie mostu to element większych prac – wraz z przeprawą otwarty zostanie w całości nowy tor na odcinku Łapy – Bojary – Baciuty. Podróżnym udostępniony będzie także nowo wybudowany peron w Uhowie, do którego wytyczona została tymczasowa droga dojścia. Otwarcie mostu i peronu umożliwi rozpoczęcie następnego etapu robót. Wykonawca będzie budował kolejną część przejścia podziemnego, które zapewni wygodny dostęp do kolei pieszym i rowerzystom. Powstanie drugi peron, rozebrany zostanie także stary most nad rzeką - informuje PLK.
Modernizacja odcinka Czyżew – Białystok za 3,4 mld złotych
jest znacząco opóźniona. zakończenie większości prac zapowiadane jest obecnie do końca 2023 r., ale na stacji Łapy i Białystok przeciągnie się to do przyszłego roku.