Minął termin składania wniosków o udział w przetargu na system sterowania i zarządzania ruchem dla całej planowanej i budowanej trasy Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estornii. Jak informuje RB Rail AS, joint-venture koordynujące projekt, postępowaniem zainteresowanych jest pięć podmiotów i konsorcjów.
Zamówienie, realizowane w formule projektuj i buduj, jest kompleksowe i obejmuje wszystkie elementy systemu sterowania i zarządzania ruchem – z urządzeniami ETCS, systemem łączności, zasilania nietrakcyjnego, systemami sterowania ruchem, bramkami peronowymi, monitoringiem. Chodzi o całą trasę – z Tallina do granicy polsko-litewskiej i odnogi Kowno – Wilno. Zlecenie opcjonalne obejmuje utrzymanie i modyfikację systemów, wdrożenie ERTMS-u na istniejących liniach 1520 mm, wdrożenie systemu sterowania i zarządzania ruchem na istniejące linii 1435 mm na terenie Litwy od granicy z Polską do stacji Palemonas. Szczegółowy zakres zamówienia zostanie udostępniony firmom zakwalifikowanym do drugiego etapu przetargu.
Postępowanie, prowadzone w formule dialogu konkurencyjnego z negocjacjami, jest dwustopniowe. RB Rail AS, joint-venture koordynujące projekt Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, poinformowało właśnie, że wnioski o udział w postępowaniu złożyło pięć podmiotów:
- GTS Deutschland (Niemcy),
- Hitachi Rail STS (Włochy),
- konsorcjum Indra Sistemas, AŽD Praha (Hiszpania, Czechy),
- konsorcjum SKGN Baltics: Siemens Mobility Latvian Branch, Siemens Mobility, GRK Suomi, NRC Group Finland, Kontron Transportation (Łotwa, Niemcy, Finladnia, Austria)
- konsorcjum Alstom – Cobra – Fima: Alstom Transportation, Alstom Baltics, Cobra Instalaciones y Servicios, KZA Kraków (Francja, Łotwa, Hiszpania)
Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w połowie 2024 r.
W sumie w krajach bałtyckich, w ramach Rail Baltiki, powstanie 870 km normalnotorowej linii. Połączy ona Tallin, Rygę, Kowno i Wilno z Polską. Zgodnie z aktualnymi informacjami główny odcinek trasy ma być gotowy do 2030 r.